”Vain 15 prosenttia arvostaa verkkokaupan kotimaisuutta”

Teknologiayritys Qvik teki huhtikuun puolivälissä kyselyn suomalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä.

Vaikka rahat saattavat olla tiukilla, suomalaiset tukevat nyt mielellään omia suosikkiliikkeitään verkossa. 49 prosenttia Qvikin kyselyyn vastanneista haluaa tukea lempikauppaansa, -brändiä tai harrastustaan verkko-ostosten muodossa.

Haastava taloustilanne näkyy teettämämme kyselyn tuloksissa. Kun vastaajilta tiedusteltiin, mitä he arvostavat verkkokaupassa, ilmaiset toimituskulut ja tarjoukset olivat suosiossa. Merkittävää on, että tiukasta taloudesta huolimatta auttamishalu on nyt korkealla. Niillä rahoilla, joita on käytettävissä, halutaan tukea itselle tärkeää toimijaa, Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen kertoo yhtiön tiedotteessa.

Ilmoitus

Alle 25-vuotiaista miltei kuusi kymmenestä on nyt uskollinen omalle suosikilleen. Myös 25-34-vuotiaiden ikäryhmästä reilusti yli puolet eli 55 prosenttia kertoo näin.

Verkkokaupan kotimaisuus eli suomalaisuus on puolestaan tekijä, josta vastaajat viis veisaaavat, sillä vain 15 prosenttia vastaajista piti sitä asiaa tärkeänä.

 

Verkkokaupan toimivuus a ja o

81 prosenttia suomalaista hankkii tällä hetkellä tuotteita tai palveluita verkosta ja tästä joukosta 37 prosenttia uskoo tekevänsä verkko-ostoksia entistä enemmän myös pandemian jälkeen.

Yksi asia on silti ylitse muiden, sillä valtaosalle verkkokaupassa tärkein ominaisuus on sen toiminnallisuus. 55 prosenttia kokee, että huonosti toimiva verkkoliike ärsyttää nyt enemmän kuin aikaisemmin. Yrittäjistä näin kokee 72 prosenttia ja kotiäideistä ja -isistä tätä mieltä on 67 prosenttia.

70 prosenttia suomalaisista arvostaa toimivaa verkkokauppaa nyt aiempaa enemmän. Yrittäjistä tätä mieltä on 80 prosenttia ja kotiäideistä ja -isistä miltei jokainen eli 93 prosenttia.

Jos käyttäjä on tottunut hyviin verkkopalveluihin, vaatimustaso nousee ja huonosti toimiva verkkokauppa varmasti ärsyttää entistä enemmän. Yrittäjät kenties myös vertaavat digipalveluiden tasoa  omaan toimintaansa. Kun itse panostaa toimiviin palveluihin, voi vaatia, että myös muiden tarjoamat palvelut ovat hyviä, Tuominen sanoo.

 

Ilmoitus

Verkko-ostokset jätetään edelleen myös kesken

Joka kolmas on jättänyt verkko-ostonsa kesken eli ryhdytään shoppailemaan, mutta jossain vaiheessa tilauksen annetaan jäädä siihen. 27 prosenttia kyselyyn nyt vastanneista on jättänyt tilauksen kesken, koska tekniikka petti. Vielä lokakuussa keskeyttäneiden määrä oli 35 prosenttia.

Kömpelön tekniikan lisäksi keskeytyksiin on usein myös toinen vakiosyy.

Sen sijaan maksutapojen toivottua pienempi valikoima vaivaa suomalaisia verkkokauppoja edelleen. Viime lokakuussa yli kolmasosa vastaajista kertoi, ettei ollut vienyt ostosta loppuun, koska ei löytänyt verkkokaupasta haluamaansa maksutapaa. Lähes yhtä moni nimesi saman ongelman tuoreessa kyselyssä, Tuominen jatkaa yhtiön tiedotteessa.

Teknologiayhtiä Qvik kartoitti suomalaisten suhtautumista verkkokauppaan huhtikuun puolivälissä. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1000 iältään 18-75-vuotiasta henkilöä. Otos edustaa suomalaista aikuisväestöä. Virhemarginaali on 3,1 prosenttia ja kyselyn toteutti Bilend.

Tilaa

Ethän ole unohtanut uutiskirjettämme Ehandeluutiset?

Kiitos!