Vaikuttajamarkkinointi synnytti Suomeen äänikirjailmiön

Kirjojen Netflix kasvaa kovaa vauhtia.

Ilmoitus

BookBeatissa äänikirjojen kuuntelun kasvu oli nopeaa: vuoden 2017 aikana kulutus kasvoi 181 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Samaan aikaan äänikirjavalikoima kasvoi yhtä lailla nopeasti, sillä kustantamot olivat oivaltaneet mistä kovin kasvu tulee. Suomen Kustannusyhdistyksen tilastojen mukaan ladattavien äänikirjojen myynti ohitti e-kirjojen myynnin syksyyn 2017 mennessä. BookBeat saavutti äänikirjamarkkinan johtoaseman vain vuodessa.

Vaikuttajamarkkinointi siivitti buumin syntyä

- BookBeatin tilaaja saa kuunnella ja ladata äänikirjoja rajattomasti kuukausimaksuperiaatteella. Kesällä 2016 katalogissa oli alle 200 suomenkielistä äänikirjaa, mutta alkuun päästiin hyvin sillä, että valikoimasta nostettiin esille kiinnostavimmat uutuudet ja parhaat aiemmin ilmestyneet äänikirjat. Lanseerausmarkkinointi lähti käyntiin heinäkuussa 2016 kahdella isolla kulmalla: vaikuttajamarkkinoinnilla ja tv-mainonnan toistoin. Panostimme alussa vaikuttajamarkkinointiin, jotta uudelle kirjojen kuluttamisen tavalle saataisiin nopeasti nostetta, BookBeatin markkinointipäällikkö Ella Peltovuori kertoo lehdistötiedotteessa.

Lanseerauskampanjan vaikuttajat näyttivät kuluttajille mallia siitä, kuinka äänikirjoja voi kuunnella helposti arkiaskareiden ohessa ja matkatessa. Kirjojen Netflixin konseptia jalkautti hyvin myös yhteistyö eri kumppaneiden, erityisesti Onnibusin kanssa.

Vaikuttajamarkkinointia on jatkettu onnistuneen lanseerauksen jälkeen. BookBeat toteutti A-lehtien kanssa kesällä 2017 laajan vaikuttajakampanjan. Monikanavaisessa kampanjassa oli mukana 17 vaikuttajaa, jotka suosittelivat itse valitsemiaan kirjoja sekä kannustivat tarttumaan kuukauden ilmaiseen kokeilujaksoon. Kampanja onnistui hyvin, sillä uusia tilaajia rekisteröityi tuhansia ja kokeilujakson jälkeinen jatkoaste oli korkea.

BookBeatin äänikirja- ja e-kirjasovelluksen myynti avattiin suomalaisille asiakkaille vappuna 2016. Äänikirjojen kulutus oli tuolloin vielä pientä eikä kirja-alalla pitkään hypetetty e-kirja ollut lunastanut odotuksia.

- Bonnier Books uskoi kuitenkin vahvasti digitaalisten tuotteiden tulevaisuuteen perustaessaan BookBeat -nimisen startup-yhtiön vuonna 2015. Suomea pidettiin alkuun haasteellisena kohdemaana, sillä markkina oli kooltaan pieni eikä valmista äänikirjakulttuuria juuri ollut, BookBeatin toimitusjohtaja Niclas Sandin kertaa Suomen markkinoille tulon lähtötilannetta.

BookBeat on suosituin äänikirjapalvelu

BookBeatin katalogissa on tällä hetkellä yli tuhat suomenkielistä ja kymmeniätuhansia muunkielisiä nimikkeitä. Määrä kasvaa jatkuvasti kustantamoiden lisätessä äänikirjatuotantoa. BookBeatin käyttäjien kuukausikohtainen kuunteluaika on nyt keskimäärin 20 tuntia. Palvelun kasvu jatkuu vahvana: vuoden 2018 ensimmäisellä kvartaalilla äänikirjoja on kuunneltu yli kolme kertaa enemmän kuin vastaavaan aikaan edellisenä vuotena.

Ilmoitus