”Vahva tuotemerkki, jolla on hyvät tuotteet on se suuri menestystekijä pitkällä juoksulla”

”Viimeisimmän vuoden aikana yhä useammat ovat varmasti huomanneet, miten tärkeää on olla fyysisesti aktiivinen”.

Treenivaatemerkki ja verkkokauppayhtiö ICANIWILL kasvaa kaikilla markkinoillaan ja kasvu oli vahvaa jo ennen koronaa. Pandemia on vauhdittanut kasvua entisestään, kun yhä useammat ihmiset ovat lähteneet liikkumaan, mutta he Icaniwillillä uskovat tuotemerkkinsä kantavuuteen myös pitkällä juoksulla – senkin jälkeen, kun pandemia on jo historiaa.

Icaniwill lanseerasi Suomessa pian 2 vuotta sitten, mutta aloitti markkinoinnin tosissaan vasta viime vuonna.

Ilmoitus

Meidät on otettu todella hyvin vastaan Suomessa ja kasvamme nopeaa tahtia, mitä tulee tilauksien määrään ja käynteihin sivustollamme. Meillä on kuukausittain satoja tuhansia käyntejä sivustollamme ja asiakaskunta kasvaa jatkuvasti, yhtiön perustaja Gustaf Ollas kertoo Ehandelille.

Icaniwill on kansainvälinen yhtiö, jolla on sivustot yli kymmenellä eri markkinoilla. Tällä hetkellä he panostavat täysillä Suomeen.

Suunnitelmissamme on jatkaa tasaista kasvua Suomessa ja saada asema vahvana toimijana Suomessa ja pohjoismaisilla markkinoilla. Olemme muun muassa palkanneet pohjoismaista osaamista pääkonttoriimme osana laajentumistamme ja suunnittelemme kasvua jo olemassaolevilla markkinoilla samalla kun lähdemme uusille markkinoille, Gustaf Ollas sanoo ja jatkaa:

Panostamme myös valikoiman laajentamiseen ja luomme laadukkaita tuotteita, jotka puhuttelevat asiakkaitamme.

Sivustolla Suomessa vieraili viime vuoden aikana yli 2 miljoonaa kävijää.

 

Osaan, tahdon

Icaniwill sai alkunsa perustajansa kylpyhuoneessa, kun Gustaf Ollas kiinnitti peiliin post it-lapun, jossa luki I Can I Will – Icaniwill. Gustaf Ollaksen mukaan tämä on yksinkertainen mantra ja haaste paitsi itselle, myös muulle maailmalle.

Liikeideaksi post it-lappu muuttui, kun hänen mielestään oli harvinaisen vähän yrityksiä ja tuotemerkkejä, mitä tuli treenivaatteisiin. Tilanne oli tällainen vielä 2009 tietävillä.

Ilmoitus

Mantraansa silmällä pitäen hän alkoi opetella tekstiilialan maailmaa, materiaaleja ja tuotantoa.

Vuonna 2012 Gustaf Ollas irtisanoi itsensä päivätyöstään ja panosti täysillä Icaniwilliin. Yritys lähti käyntiin kunnolla vasta 2 vuotta myöhemmin, jolloin ensimmäiset 100 paria urheilupitkiksiä myytiin loppuun alle vuorokaudessa.

 

Voimakkaassa kasvussa jo ennen koronaa

Yhtiö panostaa täysillä verkkokauppaan, vaikka tuotemerkillä on myös joitakin jälleenmyyjiä.

Suurin osa myynnistä tapahtuu oman verkkokauppamme kautta, mutta teemme yhteistyötä myös valittujen jälleenmyyjien kanssa Suomessa, kuten Stadium, Fitnesstukku ja SATS.

Yhtiö avasi viime vuoden syksyllä pop-up-putiikin Tukholmassa, mutta vallitsevissa olosuhteissa fyysiset myymälät eivät ole prioriteettilistan kärkipäässä juuri nyt.

 

Olitte kasvussa jo ennen koronaa. Millainen vaikutus pandemialla on ollut teihin?

Meillä oli vahva kasvu jo ennen kuin pandemia iski ja se tulee jatkumaan vahvana myös sen jälkeen. Monet verkkokauppiaat ovat olleet nousussa viimeisimmän vuoden aikana, mutta me olemme varmoja, että vahva tuotemerkki, jolla on hyvät tuotteet on se suuri menestystekijä pitkällä juoksulla. Näemme myös, että kiinnostus treenausta kohtaan on kasvanut ja siitä on tullut enemmän itsestäänselvä osa ihmisten arjessa. Viimeisimmän vuoden aikana yhä useammat ovat varmasti huomanneet, miten tärkeää fyysinen aktiivisuus on hyvinvoinnille, hän sanoo.

 

Eroaako markkinat Suomessa jollain tavalla esimerkiksi muihin Pohjoismaihin verrattuna?

Kaikki maat eroavat tietysti toisistaan, mutta pohjoismaisilla markkinoilla kuluttajakäyttäytyminen on suhteellisesti nähtynä samanlaista. Se mitä asiakkaat arvostavat paljon Ruotsissa, on myös suomalaisten kuluttajien arvostamaa, Gustaf Ollas sanoo, mutta lisää:

Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Me työskentelemme, jotta tuotemerkki on sopeutettu kansainväliselle asiakkaalle ja että laaja kohderyhmä voi käyttää vaatteitamme, mutta teemme luonnollisestikin paikallisia sopeutuksia tarpeen vaatiessa, hän kertoo strategiasta.

 

Vaatteita meren muoviroskasta

Icaniwill kertoi jo aiemmin aikovansa lanseerata tänä vuonna kokoelman, johon on käytetty kierrätettyä materiaalia. Onko tämä saatu markkinoille?

Lanseerasimme tammikuussa Ocean Collection-kokoelmamme. Se on valmistettu 100 prosenttisesti kierrätetystä muovista, muun muassa meren muoviroskasta. Kokoelmassa on urheilupitkiksiä ja urheiluliivejä naisille kolmessa eri värissä ja asiakkaat ovat todella arvostaneet näitä, Gustaf Ollas sanoo.

Olemme todella ylpeitä, että olemme lanseeranneet tuotteita käytetystä materiaalista ja odotamme innolla, että pääsemme tulevaisuudessa kehittämään useampia vastaavanlaisia kokoelmia, joissa on selkeä fokus ympäristössä, hän päättää.