Uusvanha lanseeraus Suomessa

Norjalainen alusvaatemerkki avaa verkkokauppansa pian uudelleen - panostaa kannattavampaan logistiikkaan. Fokuksessa jo olemassa olevat asiakkaat.

Norjalainen My Muse-verkkokauppa elää kovaa kasvun aikaa ja on kerännyt pääomaa osakeannissa. Yhtiön tavoitteena on rakentaa Skandinavian suurin alusvaatemerkki.

Venture Factory perusti yhtiön vuonna 2014 ja viimeisen kolmen vuoden aikana se on laajentanut valikoimaansa alusvaatteista yöasuihin, loungeweariin, muihin asusteihin ja uimapukuihin.

Ilmoitus

Yhtiöllä oli verkkokaupat jo aiemmin Suomessa ja Ruotsissa, mutta ne suljettiin kesällä. Nyt suunnitelmissa on uusi yritys.

Viime viikkojen aikana yhtiö on koonnut 2,4 miljoonan Norjan kruunun joukkorahoituksen Dealflow-alustalla.

Olemme nyt toteuttaneet joukkorahoitusta voidaksemme keskittyä suurempiin tavarahankintoihin ja avata myynnin ulkomaille. Olemme erittäin tyytyväisiä vuoden 2020 tuloksiin. Norjassa liikevaihtomme on tähän mennessä kasvanut 70%, mihin olemme erittäin tyytyväisiä, My Musin toimitusjohtaja Maren Smedhammer kertoo alun perin Ehandelin norjalaisen sisarsivuston haastattelussa.

Vuosien 2018 ja 2019 suuret investoinnit johtivat negatiivisiin liiketuloksiin, mutta yhtiö on mennyt voitolla toukokuusta alkaen. Vuoden liikevaihdon odotetaan kipuavan 19 miljoonaan Norjan kruunuun.

Päätimme sulkea ruotsalaiset ja suomalaiset verkkosivustot tämän vuoden kesäkuussa, kun meillä ei ollut valmiuksia kannattavaan kasvuun ulkomailla logistiikan kannalta. Siitä huolimatta meillä on hyvät edellytykset saavuttaa vuodelle 2020 asettamamme tavoitteet, joiden odotettu liikevaihto on 19 miljoonaa. Olemme myös tänä vuonna keskittyneet enemmän kannattavuuteen, jossa olemme leikkanneet markkinabudjettia yli 40% viime vuodesta ja tulleet tietoisemmiksi muista alennettavissa olevista kustannuksista, Maren Smedhammer sanoo.

 

Uusi kansainvälinen startti

Jatkossa he aikovat panostaa täysillä omaan tuotemerkkiinsä sekä lähtevät lanseeraamaan sitä uudestaan ulkomaille.

Olemme kohdanneet joitain haasteita toimitusten ja viivästysten kanssa tuotannossa covid-19 takia, mutta olemme onnistuneet ratkaisemaan tämän siirtämällä markkinointisuunnitelmaa. Yksi tärkeimmistä asioista, jonka otamme mukaan vuodesta 2020, on saada hyviä tuotteita, joilla on ainutlaatuinen muotoilu ja että ne puhuttelevat kohderyhmää. Voimme olla markkinoinnin asiantuntijoita, mutta se ei auta, jos meillä ei ole hyviä tuotteita, joten tuotekehitys, näkemys kohderyhmästä ja hyvin valitut tuotteet ovat tulevaisuuden suurin painopiste. Suunnitelmanamme on avata ulkomaiset investoinnit melko pian vuonna 2021, heti, kun saamme uuden logistiikkaratkaisun käyttöön. On luonnollista, että keskitymme hieman enemmän Ruotsin markkinoihin, koska meillä on jo siellä hyvä asiakaskunta ja olemme aiemmin tehneet yhteistyötä useiden ruotsalaisten vaikuttajien kanssa.

Ilmoitus

 

Mitä aiotte tehdä nyt eri tavalla?

Lähinnä kuljetus- ja palautusratkaisujen takana oleva logistiikka eroaa, jotta niistä tulee kannattavampia. Emme käytä niin paljon markkinointia, vaan kasvamme pikemminkin hitaasti ja kannattavasti ulkomailla ensimmäisinä vuosina. Meillä on nyt suuri kysyntä asiakkailta Ruotsissa ja Suomessa, joten ensisijaisena tavoitteena on löytää ratkaisu, jossa voimme priorisoida nykyiset asiakkaamme, Smedhammer sanoo.

Unelmissa siintää myös kivijalkakaupan avaaminen – tosin ensi alkuun Oslon keskustassa, mutta se on ajankohtaista vasta tulevien vuosien aikana.