Uusi raportti: Valheelliset arvostelut iso ongelma Amazonilla

Markkinapaikka on pudonnut kelkasta?

Valheelliset arvostelut eivät ole mikään uusi asia Amazonilla tai muillakaan kansainvälisillä markkinapaikoilla. Viime vuosina verkkokaupan jättiläinen on kuitenkin antanut vaikutelman, että se käsittelee ongelmaa ja on osittain korjannut sitä muun muassa poistamalla vääriä arvosteluja ja haastamalla niitä myyvät toimijat oikeuteen.Todellisuus saattaa kuitenkin olla aivan toisenlainen – ainakin jos ”Which?” kuluttajajärjestön tuoretta raporttia on uskominen. Asian nosti esille muun muassa BBC.

Heidän tutkimuksensa väärien arvostelujen markkinoista osoittaa pikemminkin, että ne kehittyvät ja kukoistavat. Joulukuun aikana organisaatio on ilmoittautunut 10 eri sivustolle, jotka myivät vääriä arvosteluja. Yhdessä nämä sivustot ovat tarjonneet yli 700 000 arvostelijaa, mutta me uskomme, että arvostelijat voivat työskennellä useilla sivustoilla saman aikaisesti. Henkilöt saavat joko pienen rahallisen maksun tai maksun siinä muodossa, että he saavat pitää arvostelemansa tuotteen itsellään.

Ilmoitus

Arvosteluja myyvien sivustojen mukaan tuotteista tulee vain kahdessa viikossa Amazonin erityisesti valitsemia, niin kutsuttuja Amazon´s choice, mikä viittaa siihen, että Amazonin markkinapaikka on täysin pudonnut kelkasta.

 

Pakettihinta ja tilauksia

Arvosteluja myydään myös suurpakettina, kuten esimerkiksi 1000 arvostelua 9000 eurolla. Voit ostaa myös arvostelujen ”tilauksia” niin, että saat esimerkiksi 10 arvostelua kuukaudessa. Sen lisäksi on olemassa myös kanta-asiakasohjelmia, joista hyvä arvostelija voi saada bonuksia tai ylimääräisiä tuotteita.

Kuluttajajärjestön kartoitus osoittaa selkeästi, että jos tämä on totta, niin Amazonin sivusto on vain pelinappula kokonaiselle valhearvostelujen teollisuudelle ja manipuloiduille listoille, joissa ”paras tuote” onkin vain ostettu sinne.

Poistamme väärät arvostelut ja ryhdymme toimiin kaikkia väärinkäyttöön osallistuneita vastaan, Amazon sanoo julkilausumassa.

Kysymys on nyt, onko Amazon pikemminkin liian suuri eikä se saa ongelmaa kuriin. Amazonin sanotaan myös sanoneen, etteivät verkkokauppiaat voi ratkaista ongelmaa itse.

Which? Vaatii nyt, että kilpailuviranomainen CMA tutkii asiaa. Organisaatio pelkää luonnollisestikin, että kuluttaja tulee harhaanjohdetuksi ja vaikka Amazon tekee töitä tämän estämiseksi, niin he eivät usko, että se riittää valheellisen arvostelutulvan hillitsemiseksi.

Ilmoitus