Amazon kertoi eilen haastaneensa 13 henkilöä ja yritystä oikeuteen. Syy tähän on markkinapaikalla myydyt piraattikopiot. Piraattikopiot sinällään ei ole mitään uutta, mutta metodi, jolla tätä harjoitetaan.
Sosiaalisten verkostojen, kuten TikTokin ja Instagramin kautta, nämä ovat kertoneet seuraajilleen, että tilaamalla tuotteen, johon toki linkitetään, saa sen sijaan todella hienon piraattikopion luksusmerkistä, kuten vaikkapa Gucci tai Dior.
Sosiaalisiin medioihin on laitettu kaksi kuvaa ja kehotus ”Order this” ja ”Get this”. Ensin näytetään siis mitä “tilaa” ja sitten mitä oikeasti saa.
Henkilöt, jotka ovat sosiaalisissa medioissa olevien tilien takana ei vaikuta olevan myyjiä, jotka toimivat Amazonilla, vaan vaikuttajat tekevät yhteistyötä kiinalaisten myyjien kanssa, jotka ovat systeemin takana. Piraattivaikuttajat ovat sitten saaneet maksun Amazonin affiliate-ohjelman kautta.
”Vaarantaa oikeat vaikuttajat”
Amazon haastaa nyt kaikki asianosaiset ja vaatii vahingonkorvauksia.
Kyseessä olevat ovat häpeämättömästi markkinoineet piraattikopioita sosiaalisissa medioissa ja vaarantaneet oikeutettujen vaikuttajien tilannetta. Tämä tapaus osoittaa millainen yhteistyön tarve alojen välillä on, jotta nämä väärennökset voidaan pysäyttää, Christina Posa, Amazon Counterfeit Crimes Unitilta sanoo haasteen yhteydessä.