”Uskon vahvasti, että vuokraus tulee korvaamaan suuren osan vaatteiden ostamisesta”

Pelastaa maailmaa uraauurtavalla vaatteiden vuokrauspalvelulla.

Maa- ja metsätaloustieteiden maisteri Eila Parviainen aloitti yrityksensä helmikuussa 2020. Ajankohta Eilan henkarille, millä nimellä firma kulkee, oli pahin mahdollinen. Edessä oli pandemia, joka alkaa ehkä vasta nyt, noin 1,5 vuotta myöhemmin, helpottaa. 

Eilan henkari vuokraa laatu- ja merkkivaatteita niin juhlaan kuin arkeen. Asiakkaan ei tarvitse ostaa uutta, mutta outfitiin saa pienellä vaivalla vaihtelua.

Ilmoitus

Aloitin vuokrauksen helmikuussa 2020 juuri ennen koronaa. Eli ajoitus oli huono. Olen kuitenkin pitänyt sitä vireillä ja tehnyt asioita sen edistämiseksi. Kotisivut ja nettivuokraus on rakennettu. Myös yhteistyökumppaneita olen luonut tässä koronan aikana. Liiketoimintasuunnitelmaa olen hionut ja etsinyt rahoittajia. Vaikeaa on ollut, mutta nyt tämä kulutusmuoto alkaa saada kannatusta ja toivottavasti myös sijoittajat heräävät, Eilan henkarin perustaja ja toimitusjohtaja Eila Parviainen kertoo Ehandelille.

Eila Parviainen kutsuu itseään ”luonto- ja talousrealistiksi” ja sanoo kiinnostuksensa vaatteisiin alkaneen jo pikkutyttönä Pohjois-Savossa. Silloin ei tosin ollut erityisen paljon mistä valita. 

Voi olla, että taustani ja ajatukseni kestävästä kuluttamisesta selittävät, miksi en kannata rahojen tuhlaamista krääsään ja pikamuotiin. En halua, että luonto täyttyy jätteistämme missään muodossa, Parviainen on kertonut aiemmin.

Hän on suorittanut maa- ja metsätaloustieteiden maisterin tutkinnon ja toiminut virkamiehenä niin kotimaassa kuin EU:n palveluksessa Brysselissä. Se on kartuttanut asiantuntemusta kestävästä kehityksestä ja kiertotaloudesta.

Tänä päivänä hän toteuttaa asiaa hyvinkin konkreettisesti. Hänen perustamansa Eilan henkari vuokraa tyylikkäitä merkkivaatteita. Uuden tai halvalla ostamisen sijaan voi pukeutua hyvin ja vaihtelevasti vuokraamalla vaatteet johonkin tilaisuuteen. Yhtäältä se helpottaa itse kunkin elämää, kun oman vaatekaapin koon voi pitää suhteellisen pienenä ja minimaalisesti ajatellen näin vähentää omaa taakkaa. 

Olemme uuden ajan kynnyksellä myös pukeutumisen suhteen. Enää ei tarvitse ostaa valtavia vaatemääriä vaatekaappeihin odottamaan mahdollista käyttöä, ja vain siksi, että ne on pitänyt omistaa itse. Enää ei tarvitse eikä pidä tehdä niin, Eila Parviainen sanoo.

 

”Joillekin ajatus oli silti vieras”

Miten idea vaatteiden vuokrauksesta on lähtenyt käyntiin Suomessa?

Ilmoitus

Idea on nyt lähtemässä selkeästi lentoon. Aluksi sitä kyllä kehuttiin ideana, mutta joillekin ajatus oli silti vieras. Kaikki puhe ilmastomuutoksesta ja kuluttamisesta on saanut ihmiset ajattelemaan asioita uudelleen. Nyt joka päivä näitä asioita puidaan tiedotusvälineissä, joten vaatevuokrauksen perusteleminen kestävänä ja vastuullisena kuluttamisena on paljon helpompaa kuin pari vuotta sitten, Eila Parviainen kertoo.

Eilan henkarin verkkokaupasta - tai pitäisikö sanoa verkkovuokraamosta - vaatteet voi tilata mihin päin Suomea tahansa.

Postin välityksellä vaatteen lähettäminen onnistuu. Kun asiakas on ajoissa liikkeellä, voidaan vaate lähettää tosiaan postissa ja siten vuokraus toimii, hän sanoo.

 

Entä millaisia vaatteita kysytään tällä hetkellä?

Nyt on vuokrattu mekkoja ja housupukuja erityisiin tilaisuuksiin. Mutta myös businessvaatteet alkavat kiinnostaa eli työvaatteet toimistoon. Kannustankin ihmisiä tyhjentämään kaapit turhasta ja hankkimaan vain muutaman kulmakivivaatteen itselle. Loput voi ihan hyvin vuokrata. Naiset varsinkin tarvitsevat vaihtoehtoja pukeutumiseensa. Samalla mekolla ei voi mennä koko aikaa. Vuokraus on hyvä keino saada vaihtelua ja laatua käyttöön.

 

Miten korona on vaikuttanut vaatteiden vuokraukseen, kun ihmiset ovat kotona tai näkyykö tilanne erityisesti nyt, kun aletaan liikkua enemmän?

Korona pysäytti vuokrauksen lähes kokonaan. Kukaan ei liikkunut ja tarvinnut mitään. Nyt aletaan liikkumaan selkeästi enemmän ja juhlia pidetään. Asiakkaat pitääkin saada kiinni ennen kuin he menevät ostoksille, hän kertoo.

 

Eila Parviainen uskoo, että vuokraus tulee pian korvaamaan suuren osan vaatteiden ostamisesta.

Se on tulevaisuuden tapa kuluttaa. Enää ei katsota hyvällä vaatteen omaksi hankintaa vaan nyt kysytään mistä olet vuokrannut. Fiksut, koulutetut ja varakkaatkin lähtevät vuokraukseen ensimmäisinä. Heitä seuraa pian suuri joukko porukkaa, jotka haluavat olla menossa mukana. Viimeiseksi tulevat nekin hitaat, joiden mielestä se on aluksi ollut vieras ajatus itselle, Eila Parviainen arvioi.

 

Hän muistuttaa, että kierrätys on jo tullut ihmisten arkeen vahvasti mukaan. Esimerkiksi jätteet lajitellaan tänä päivänä täysin toisella tavalla kuin vasta viisi vuotta sitten.

Sähkö- ja hybridiautot tulevat vauhdilla, jota ei uskottu pari vuotta sitten. Autoleasing kasvattaa suosiotaan. Veneitä ja mökkejä vuokrataan… niin näin ihmiset tulevat lopulta mukaan muutokseen ja vuokraus on ehdottomasti sellainen muutos. Eletään kuluttamisen murrosvaihetta. Materian kerääminen ja haaliminen ei ole järkevää. Ihmiset elävät kuluttamisen krapulaa, jonka korona nosti esiin.

 

Millainen on Eilan henkarin tyypillisin asiakas?

Aikuinen nainen. Hän etsii itselleen hyvälaatuista vaatetta ja haluaa löytää uusia ideoita pukeutumiseensa. Hän voi olla businessorientoitunut tai hän etsii juhlavaatteita, Eila kertoo ja jatkaa:

Asikkaana käy naisia, joilla ei ole aikaa eikä halua shoppailla. He uskovat löytävänsä vaatteen minun valikoimasta ihan sen perusteella, mitä ovat nähneet kuvia somessa tai EH:n sivuilla tai kun ovat käyneet täällä aiemmin. Asiakkaat saavat palvelua. Sen lupaan. Kaikille löytyy vaate olipa hän minkä ikäinen tai kokoinen tahansa. Jos vaate ei ole jo odottamassa täällä, etsin sen asiakkaalle kyllä hänen mieltymysten mukaisesti. Asiakas on aina ykkönen.

 

Eila Parviainen markkinoi yritystään viestintätoimisto Springin kanssa sekä aktiivisella somevaikuttamisella.

Ja jokainen asiakas sinällään toimii markkinoijana eteenpäin.

 

Millaiset tavoitteet sinulla on liikevaihdon suhteen?

Tavoittelen tästä kasvavaa liiketoimintaa niin, että pystyn jatkossa tarjoamaan laajemman valikoiman tuotteita vuokrattavaksi ja pystyn siten helpottamaan monen arkea ja juhlaa pukeutumisen suhteen. Vuokraaminen tulee olemaan yhtä tavallista kuin ruokakaupassa käynti. Siihen täytyy pystyä vastaamaan ja tarjoamaan laadukkaan tuotteen lisäksi laadukas palvelu. Tuotteen pitää kokonaisuutena olla helppo saavuttaa ja miellyttävä kokea, Eila Parviainen sanoo.

Liiketoiminnan kasvu riippuu pitkälti siitä miten asiakkaat toimivat kulutuksen suhteen. Pyrin viestimään siitä, halutaanko jatkaa pikamuodin kuluttamista ja halpavaatteiden ostamista ja siten tukea näitä firmoja jatkamaan voiton tavoittelua ympäristöä tuhoten ja tukien niitä valtioita, joilla käytetään lapsityövoimaa, maksetaan huonoa palkkaa ja pakotetaan työntekijöitä työskentelemään huonoissa olosuhteissa. Tämän liiketoiminnan voiton tavoittelu johtaa ikäviin sivuvaikutuksiin monella tasolla maailmanlaajuisesti, johon pitää jokaisen kuluttajan puuttua ja johon jokainen voi vaikuttaa omalla käyttäytymisellään, hän painottaa edelleen.

 

”Enemmänkin kertakäyttöastioita vastaavaa”

Eila Parviainen lähestyy asiaa usein ympäristön ja ilmastoaspektin näkökulmasta. Yksi asia, johon hän kiinnittää paljon huomiota on halpatuotanto.

Olen ollut monta kertaa järkyttynyt siitä, miten paljon ostetaan vaatteita, jotka eivät kestä käyttöä. Vaatteiden tarjonta taas on enemmänkin kertakäyttöastioita vastaavaa. Ajatellaan, että kun on halpaa, voi ostaa enemmän, että kun käytetään euroja vähemmän, kulutetaan vähemmän, Eila Parviainen on sanonut aiemmin.

Hän vihjaa myös mitä omasta vaatekaapista on hyvä löytyä ja millaisia vaatteita kannattaa vuokrata.

Vaatekaapista löytyvät alusvaatteet, T-paitoja 3-5 kappaletta, pari pooloa, pari puuvillaista kauluspaitaa, jossa elastaania, mittojen mukaan teetetyt valkoinen ja musta silkkikauluspaita, farkut, college-oloasu, pari villapuseroa ja urheiluvaatteita. Sinun kannattaa vuokrata housupuvut, mekot, jakkupuvut, nahkavaatteet, hameet, yläosat, laukut ja ulkoilutakit.

Eila Parviainen uskoo, että kulutustottumuksien siirtyessä tähän suuntaan, olemme tehneet ison palveluksen ympäristölle.

Vuokraaminen olisi vaikutuksiltaan melkoinen, sillä siinä voi tukea suomalaista designia, tuotantoa lähialueella ja suomalaista tiedettä sekä jakelukanavia. Tätäkin on hyvä miettiä. Tuotteiden hinta voi alussa olla vuokrauksessa korkea, mutta mitä enempi kysyntää syntyy, näkyy se myös hinnassa. Ja säästyyhän siinä rahaa, kun ei ostetta 10 kappaletta viiden euron paitoja, hän muistuttaa.