Työmarkkinat: Verkkokauppaosaajille on nyt kysyntää

Duunitorin tilastojen mukaan verkkokauppa-alan avoimia työpaikkoja oli lokakuun loppuun mennessä ilmoitettu +41 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Duunitorin datan mukaan verkkokauppaosaajien kysyntä on kasvussa ja kilpailu on kasvussa, mikä näkyy muun muassa siten, että verkkokauppapäälliköitä tai käyttöliittymäsuunnittelijoita haetaan nyt entistä vähemmän (-28%).

Columbia Road on yksi yritys, joka on panostanut verkkokauppaosaamisen kehittämiseen paitsi Suomessa, myös Ruotsissa ja ollut järjestämässä aiheeseen liittyviä kursseja ja koulutuksia muun muassa monissa korkeakouluissa. 

Ilmoitus

Tavoitteemme on rekrytoida Suomen parhaita verkkokaupan markkinoijia, suunnittelijoita, devaajia ja muita osaajia, ja samalla toimia sekä kasvualustana että kouluttajana tuleville verkkokaupan huippuosaajille Suomessa ja Ruotsissa. Verkkokaupan avointen työpaikkailmoitusten kasvu ei yllätä yritysten lisätessä panostuksia digitaalisiin myyntikanaviin. Uskomme kasvun jatkuvan entistäkin vahvempana ensi vuonna, Columbia Roadin Suomen liiketoimintajohtaja Eero Martela sanoo.

Duunitorin johtava työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto kertoo puolestaan:

Markkinoilla kasvavaan kysyntään vastataan usein kasvavalla tarjonnalla, ja se vaatii tekijänsä. Verkkokaupan osaajien tarve näkyykin kaksinkertaistuneen vuonna 2021 vuoteen 2020 verrattuna, jos asiaa mittaa työpaikkailmoitusten määrällä. Osaavia tekijöitä on Suomen työmarkkinalla rajallinen määrä. Datamme näyttää myös, etteivät ilmoitusten lukukerrat seuraa ilmoitusten määrän kasvua odotetussa suhteessa. Se kertoo epäsuorasti ilmiöstä, jonka moni työnantaja tunteekin jo nahoissaan. Jokainen verkkokaupan osaaja viedään nyt käsistä, ja olemassaolevista pyritään pitämään kiinni.

Columbia Roadin Eero Martelan mukaan menestyksekkäiden projektien kannalta verkkokauppaosaajien ymmärrys verkkokaupan liiketoimintavaikutuksista on kaiken a ja o.

Esimerkiksi ohjelmistokehittäjän tulee olla aidosti kiinnostunut myös liiketoiminnan kehittämisestä verkkokaupan avulla. Samaan tapaan myynnissä työskentelevien tulee olla kiinnostuneita siitä, miten saadaan lisättyä myyntiä digitaalisin keinoin. Yksi hyvä tapa on ottaa käyttöön jokin uusi työkalu, jolla automatisoida ja siten tehostaa tiettyä myynnin osa-aluetta.

Asiasta raportoi Columbia Road ja Duunitori tiedotteessa.

 

Duunitorin selvityksessä on mukana kaikki työpaikkailmoitukset, joiden tehtävänimikkeessä tai työtehtävän kuvauksessa on mainittu verkkokauppa.

Ilmoitus

Verkkokauppaan liittyvien työpaikkailmoitusten määrä Duunitorissa:

  • 2020: 1742 kpl
  • 1–10/2021: 2459 kpl
  • Muutos lokakuun loppuun mennessä +41 %.

Verkkokauppaan liittyvien työpaikkailmoitusten kysyntä (lukukerrat) Duunitorissa:

  • 2020: 290 lukukertaa / ilmoitus
  • 1–10/2021: 208 lukukertaa / ilmoitus
  • Muutos lokakuun loppuun mennessä -28 %.

(Lähde: Duunitori)