Tutkinta Klarnasta IT-haverin jälkeen: ”Teemme luonnollisestikin yhteistyötä”

Laajentaa jo olemassaolevaa tutkintaa.

Klarna joutui 27. toukokuuta IT-haverin kynsiin, minkä vuoksi asiakastietoja näkyi lyhyen aikaa muille käyttäjille. Yhtiön mukaan ”ei arkaluontoiset henkilötiedot" näkyivät muille, mutta siitäkin huolimatta he näkevät asian vakavana.

Samaa mieltä on myös Talousvalvontaviranomainen (Finansinspektionen), joka on nyt aloittanut tutkinnan koskien onko Klarna rikkonut pankkisalaisuutta. Asia käy ilmi lehdistötiedotteesta.

Ilmoitus

Pankkisalaisuus on keskeinen osa pankin toimintaa. Pankin asiakkaiden on tiedettävä, että heidän tietonsa ovat turvassa ja pankeilla on suuri tehtävä suojatakseen aina asiakkaan yksityisyyttä, FI sanoo.

Tutkinta tulee tapahtumaan sen tutkinnan pohjalta, joka on jo aloitettu ja FI tarkastelee lähemmin Klarnan tietoturvallisuutta.

Klarna on tiedottanut uutistoimisto TT:lle, että he ottavat asiakkaiden yksityisyyden ”suurella vakavuudella”.

Finansinspektionenin tutkinta on tervetullut ja tulemme luonnollisestikin tekemään yhteistyötä kaikin tavoin, yhtiön lehdistöpäällikkö Niklas Gillström kirjoittaa uutistoimistolle sähköpostitse.

Kyseinen IT-haveri kesti noin puoli tuntia. Klarnan mukaan siitä kärsivät pääasiassa asiakkaat EU:ssa ja Isossa-Britanniassa.