Tutkimus: Verkkokauppa kasvaa – kuluttajat vaativat muun muassa läpinäkyvyyttä

"Business Finland tilasi Euromonitorilta tutkimusraportin, jonka mukaan verkkokaupan kautta tapahtuvan myynnin odotetaan ylittävän markkinoiden kokonaiskasvun vuosina 2020-2024 lähes kaikissa tuoteryhmissä.”

Verkkokaupan osalta tutkimus tarkastelee erityisesti tuoteryhmiä, kuten muoti ja jalkineet, kuluttajaelektroniikka, vähittäisruokakauppa, kodintarvikkeet, sisustus, kauneudenhoito ja hyvinvointituotteet. Tutkimuksen mukaan verkkokauppa kasvoi viime vuonna 23,9 prosenttia, kun kasvu keskimäärin viimeisten vuosien aikana on ollut 15 prosenttia.

Pandemian lyhytaikainen vaikutus kuluttajien käyttäytymiseen ja digitaaliseen kaupankäyntiin on kiistaton, mutta halusimme myös ymmärtää sen keskipitkän ja pitkän aikavälin vaikutuksia ja millaisena digitaalisen kaupan kasvu jatkuu,  digitaalisen kaupan ohjelmaa Business Finlandilla luotsaava johtaja Aija Kalander sanoo tiedotteessa ja jatkaa:

Ilmoitus

Euromonitorin tutkimus osoittaa, että koronapandemia muuttaa pysyvästi ihmisten elintapoja, työskentelyä ja kuluttamista. Kuluttajat odottavat nyt personoituja tuotteita ja online-palveluita sekä virtuaalista konsultointia. Yritysten onkin viimeistään nyt valmistauduttava hyödyntämään teknologioita ja kehittämään uusia toimintamalleja alasta tai tuotteesta riippumatta. Verkkokaupasta tulee tärkeämpi jakelu- ja palvelukanava, ja fyysisen kaupan rooli on uudelleen arvioinnin kohteena.

Tutkimuksen mukaan kaikissa tarkastelluissa maissa on edessä pitkä hitaan talouskasvun aika, mikä lisää tietoista kuluttamista ja tuotteita käytetään pitempään. Kuluttajat vaativat myös kaikessa ostamisessa laatua, eettisyyttä ja ekologista kestävyyttä sekä koko ketjun läpinäkyvyyttä, Business Finland kirjoittaa tiedotteessa.

Ei-välttämättömien tuotteiden, kuten muotiin tai sisustamiseen liittyvien ostojen yhteydessä painottuvat hyvinvointi, laatu, ekologinen kestävyys ja ostamisen helppous.  Toisaalta samanaikaisesti tutkimuksessa nähdään kuluttamisen lisääntyvän myös edullisemmissa tuotteissa, esimerkiksi kaupan omien tuotemerkkien ”private label” -tuotteissa.

Experience Commerce Finland-ohjelmaa johtava Aija Kalander uskoo, että Euromonitorin ennustama kehityssuunta tietoiseen ja arvopohjaiseen kuluttamiseen suosii kotimaisia verkkokauppoja. Hän ottaa esimerkiksi muutamia suomalaisia toimijoita, kuten Varusteleka, Acon ja Finnish Design Shop.

Meidät tunnetaan reiluista, uskottavista ja laadukkaista tuotteista ja palveluista. Ohjelman yrityksissä on monia, joiden kansainvälisen kasvun perustana on laadukkaiden tuotteiden lisäksi asiakkaaseen luotu tunneside hänelle tärkeään asiaan.Tämä on strategia, johon useiden suomalaisten verkkokauppojen kannattaa jatkossakin nojata kansainvälistymisessään, hän ennakoi.

Euromonitorin tutkimus kartoittaa myös muita kuluttamiseen liittyviä trendejä ja niiden mukaan muun muassa maksamisen vaivattomuus mobiilissa on jatkossa perusvaatimus. Myymälät muuttuvat entistä enemmän showroomeiksi ja esimerkiksi kassattomat kaupat ja toimitukset ilman fyysistä kontaktia tulevat yleistymään.

Navigating New Digital Landscape -niminen kyselytutkimus kattaa laajan aineistotutkimuksen lisäksi myös kyselytutkimuksen Suomessa, Ruotsissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Italiassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Ilmoitus