Tutkimus: Verkko-ostosten toimitus luultua hitaampaa

Liki neljännes verkkokauppiaista aikovat ottaa käyttöön saman päivän toimitukset puolen vuoden sisällä.



Verkko-ostosten toimitus asiakkaille kestää keskimäärin lähes päivän kauemmin (3,1 pv) kuin verkkokaupat itse arvioivat (2,3 pv), ja toimitusajasta suurin osa kuluu tuotteiden keräilyyn ja lähettämiseen. Muun muassa nämä tulokset nousevat esiin Postin ja IRO Researchin tutkimuksesta, jossa kartoitettiin verkkokauppojen arvioituja ja todellisia toimitusnopeuksia tilaushetkestä ostosten saapumiseen.

Verkko-ostosten kokonaistoimitusnopeuteen vaikuttaa prosessin osatekijät (varastointitoiminnot, keräily ja lähettäminen varastolta sekä toimitus asiakkaalle), ja kuinka hyvin nämä ovat integroitu toisiinsa.

Verkkokauppiaiden näkemyksiä toimitusnopeudesta ja sen osa-alueista selvitettiin verkkokauppojen logistiikka- ja kaupallisilta päättäjiltä puhelinhaastatteluin. Samanaikaisesti todellisia, ostoksesta toteutuneita toimitusaikoja tutkittiin mystery shoppingin avulla: verkkokauppoihin tehtiin ostoksia, ja niiden kokonaistoimitusaika tilauksesta toimitukseen mitattiin.

Postin paketti ja verkkokaupan myyntijohtajan Henrik Hahtovirran mukaan toimitusnopeuksien lyhentämisessä on paljon potentiaalia. 

– Nopeus on kuluttajalle yksi keskeisimpiä valintakriteerejä nettishoppailussa, joten siihen vaikuttavien osa-alueiden kehittäminen on verkkokaupalle tärkeää. Nopeilla toimituksilla verkkokauppa voi saavuttaa aitoa kilpailuetua. Mahdollistamme esimerkiksi kuluttajan illalla tai yöllä tehtyjen verkko-ostosten toimitukset valtaosaan Uuttamaata seuraavana päivänä ja pääkaupunkiseudulla saman päivän aikana, parhaimmillaan parissa tunnissa tilauksesta. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun optimoimme verkkokaupan prosesseja yhteistyössä, Hahtovirta sanoo lehdistötiedotteessa.

Mystery shopping antaa toimituksista toisenlaisen kuvan

Haastatteluissa verkkokauppiaat arvioivat tilaus-toimitusprosessin kokonaiskestoksi keskimäärin 2,3 päivää. Heitä pyydettiin myös arvioimaan erikseen varastotoimintojen eli keräilyn ja lähettämisen kesto sekä logistiikka yhtiön kuljetuksen kesto. Keräilyn ja lähettämisen osuudeksi arvioitiin keskimäärin 1 päivä ja kuljetuksen kestoksi 1,3 päivää. Valtaosa (90 %) verkkokaupoista kertoi itse huolehtivansa keräily- ja lähettämötoiminnoista. 

Mystery shopping -ostot antoivat kuitenkin asiasta toisenlaisen kuvan. Niiden perusteella ostosten todellinen toimitusaika kuluttajalle on keskimäärin 3,1 päivää, josta keräilyn ja lähettämisen osuus on 2 päivää ja kuljetuksen osuus noin 1 päivä. Tulosten perusteella Posti on hoitanut kuljetuksen muita tutkittuja kuljetusyhtiöitä nopeammin, keskimäärin alle 1 päivässä.

Postin paketti ja verkkokaupan myyntijohtajan Henrik Hahtovirran mukaan toimitusnopeuksien lyhentämisessä on paljon potentiaalia

Nopeampia toimituksia tulossa

Tutkimushaastatteluissa tiedusteltiin myös, miten verkkokauppiaat ovat suunnitelleet nopeuttavansa toimitusprosessiaan seuraavan kuuden kuukauden aikana.

Lähes neljä kymmenestä (38 %) verkkokaupasta suunnittelee ottavansa ainakin osittain käyttöön toimitukset seuraavaksi päiväksi. Liki neljänneksellä (23 %) suunnitelmat ovat vielä kunnianhimoisempia – ne aikovat ottaa ainakin osittain käyttöön saman päivän toimitukset. Tuotteiden keräilyprosessin nopeuttamista suunnittelee joka neljäs verkkokauppa (25 %).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest