Eniten tilataan Kiinasta, Saksasta, Britanniasta ja Ruotsista.
Post Corporationin (IPC) julkaisemasta verkkokauppatutkimuksesta selviää, että suomalaisten aktiivisesti (kerran kuukaudessa tai useammin) ostaneiden verkko-ostajien osuus oli 59% (+5%-yks.). Vaikka aktiivisten verkko-ostajien osuus on hieman kasvanut, on suomalaisten verkkokauppa-aktiivisuus vielä alhaisella tasolla verrattuna muihin maihin.
- Suomalaisten verkkokauppa-aktiivisuudessa on paljon potentiaalia. Maailmalla pikkupakettien toimitus postilaatikkoon on yleistä ja suosittua. Luukkuun toimitus on hyvä mahdollisuus myös kotimaiselle verkkokaupalle, kertoo tiedotteessa kansainvälisistä verkkokauppapalveluista vastaava Sami Finne.
IPC:n rajat ylittävän verkkokaupan tutkimukseen vastasi noin 33 589 verkkokaupan asiakasta 41 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 005 henkilöä.
Kiina edelleen ykkössijalla
Ahkerimmin ulkomailta ostoksia tehtiin kiinalaisista verkkokaupoista (53%). Ulkomailta verkko-ostoksia tehneistä suomalaisista 36 % osti Saksasta, 26 % Britanniasta ja 21 % Ruotsista. Yhdysvalloista nettiostoksia tehneitä oli 18 %. Tutkituista maista ahkerimmin Kiinasta ostavat venäläiset, missä 89% ulkomailta ostaneista verkko-ostajista on ostanut Kiinasta.
Suomen verkkokauppa-aktiivisuus on tutkituista maista alhaisin. Suomalaisista verkko-ostajista ainoastaan 5% ostaa keskimäärin kerran viikossa, kun vastaava luku Ruotsissa oli 13 %, Saksassa 23 % ja Yhdysvalloissa 34%.