Tutkimus: Suomalaiset odottavat verkkokaupoilta nopeita, ilmaisia toimituksia ja palautuksia

Verkkokaupan sesonkimyynnit ovat aikaistaneet joulusesongin alkamista.

Ilmoitus

Postin teettämän tutkimuksen mukaan yli neljä viidestä suomalaisesta verkko-ostajasta pitää ilmaisia toimituksia (83%) ja palautuksia (84%) yksinkertaista palautusprosessia (86%) sekä toimituksen nopeutta (85%) tärkeänä verkkokauppaa valittaessa. Tämä selviää Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2018 -tutkimuksesta.

- Suomalaiskuluttajien odotukset ovat kasvussa. He vaativat verkkokaupalta nopeita toimituksia, ja palautusten tulisi heidän mielestään olla ilmaisia ja onnistua helposti. Kuluttajien vaatimuksissa heijastuu verkkokauppojen globaali kilpailu. Useat kansainväliset verkkokaupat maksavat lähetyksen toimituksen, jolloin toimitus on kuluttajalle ilmainen, kertoo Postin kansainvälisten verkkokaupan palvelujen johtaja Sami Finne, tiedotteessa.

Postin tiedotteessa kerrotaan, että tutkimustulosten mukaan verkkohankintoja tehneet suomalaiset pitävät tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia (93%) verkkokaupan olennaisimpana ominaisuutena. Tärkeää on myös mahdollisuus valita itselle sopiva maksutapa (89%) sekä noutopiste (89%).

Pikatoimitukset myös tärkeitä

Sami Finne kertoo Postin vastanneen kuluttajien tarpeisiin muun muassa investoimalla pakettiautomaattiverkostoonsa, joka on Suomen laajin.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että noin puolet vastaajista koki, että mahdollisuus valita toimitus kotiin iltaisin tai viikonloppuisin (50%) sekä mahdollisuus pikatoimitukseen (48%) oli heille ainakin jossain määrin tärkeää. Finnen mielestä verkkokauppojen investoinnit uusiin toimitustapoihin ovatkin olennainen osa asiakaskokemuksen parantamista. Näihin odotuksiin Posti on vastannut parantamalla toimituspalvelujaan.

- Olemme laajentaneet lauantaijakelua ja pidentäneet jakeluaikoja. Saman päivän toimitukset ovat yleistyneet. Joulumarkkinoille teemme pääkaupunkiseudulla myös sunnuntaijakelun. Palkkaamme joulusesonkiin yli 3 000 jouluntekijää ympäri Suomea, Finne toteaa.

Kasvupotentiaalia vaatteissa ja elektroniikassa

Verkkokaupan kansainväliset sesonkimyynnit ovat aikaistaneet joulusesongin alkamista myös Suomessa.

- Kiinasta lähtöisin olevaa Singles’ Dayta vietetään 11.11. Maailmanlaajuisesti se on jo ohittanut kokonaismyynnissä Black Fridayn. Myös suomalaisilla verkkokaupoilla ja brändeillä on hyvä mahdollisuus saada osansa kansainvälisen verkkokaupan ilmiöistä. Vaikka kilpailu on globaalia, tutkimuksemme mukaan lähes neljä viidestä (77%) suomalaisesta pitää ainakin jossain määrin tärkeänä sitä, että verkkokaupan sivut ovat omalla äidinkielellä.

Ilmoitus

Postin tutkimus kertoo, että suurin kasvupotentiaali suomalaisessa verkkokaupassa on vaatteissa, kengissä ja asusteissa sekä elektroniikassa ja tietotekniikassa. Noin puolet suomalaisista aikoo lisätä tai kokeilla niiden ostamista verkossa seuraavan kahden vuoden aikana.