Tutkimus: Suomalaiset anteliaita mutta kumppanille on vaikeinta ostaa joululahjaa

Neljäsosa 18–29-vuotiaista toivoo joululahjaksi elektroniikkaa.

Gigantin tiedotteen mukaan kumppanille on suomalaisten mielestä hankalinta valita lahjaa. Sopivien joululahjojen löytämisessä auttavat useimmiten ikkunashoppailu, ystävien vinkit tai toivomuslistan seuraaminen.

Ilmoitus

Suomalaiset ovat Gigantin teettämän  tuoreen tutkimuksen mukaan anteliasta kansaa: 61 prosenttia suomalaisista sanoo lahjojen antamisen olevan mukavampaa kuin niiden saamisen. Aina sopivan joululahjan valinta ei kuitenkaan luista kuin hyvin rasvattu suksi. Erityisen vaikeana suomalaiset pitävät sopivan lahjan löytämistä puolisolleen.

- Lähes neljäsosa suomalaisista sanoo, että omalle puolisolle on kaikista hankalinta ostaa lahjoja. Monille on tärkeää, että lahja on varmasti toiselle mieluinen. Puoliso halutaan usein myös yllättää, joten lahjan hankkimisen vaikeuskerroin kasvaa, toteaa Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä tiedotteessa.

Kumppanin joululahjavalinnan jälkeen eniten harmaita hiuksia aiheuttavat omien vanhempien ja lasten lahjat. 15 prosenttia suomalaisista kokee omien vanhempiensa lahjojen ostamisen vaikeimmaksi, 10 prosenttia taas lasten lahjat kaikista haastavimmiksi. Nuorimmat kyselyyn vastanneista pitivät lahjojen ostamista omille vanhemmilleen vaikeampana kuin muut: 18–29-vuotiaista 33 prosenttia kertoi tuskailevansa vanhemmille osoitettujen lahjojen valinnan kanssa.

Kaupoissa kiertely inspiroi

Tutkimuksen mukaan suomalaiset saavat eniten inspiraatiota joululahjojen valintaan katselemalla myymälöiden valikoimia. 40 prosenttia suomalaisista ammentaa lahjaideansa ikkunashoppailusta ja kaupoissa kiertelystä. Moni kerää lahja-ajatuksia myös ystäviltä ja tuttavilta – yli kolmasosa kyselee lahjaideoita muilta. Toivomuslistoihin luottaa 31 prosenttia suomalaisista.

- Moni käy meilläkin joululahjaostoksilla tietämättä vielä, mitä oikeastaan aikoo hankkia. Kyselemällä valmiiksi toisen mieltymyksiä voi saada osviittaa siitä, mikä lahjan saajaa voisi miellyttää, ja kaupoissa kiertelemällä voi keksiä yllättäviäkin lahjamahdollisuuksia. Usein myös kauppojen henkilökunta osaa auttaa, kun heiltä kysyy lahjaideoita, vinkkaa Särkelä.

Erityisesti nuoret arvostavat kovia paketteja: neljäsosa 18–29-vuotiaista toivoo joululahjaksi elektroniikkaa. Myös maailmanrauha, ruoka ja juoma, matkat ja kokemukset sekä vaatteet ja kengät ovat suosittuja joululahjatoiveita. Erityisesti vanhempi sukupolvi, 60–99-vuotiaat vastaajat, toivovat joululahjaksi rauhaa maailmaan. 30–39-vuotiaat vastaajien toivelistalta taas löytyy muita useammin vaatteita ja kenkiä sekä meikkejä ja kauneudenhoitotuotteita.

- Elektroniikkaa ostetaan joulun alla paljon – meillä ovat tänä sesonkina käyneet kaupaksi erityisesti pelaamiseen liittyvät tuotteet. Tällä hetkellä konsolit ja pelit dominoivat vahvasti Gigantin kymmenen myydyimmän tuotteen listaa, sanoo Särkelä.

Gigantin YouGov:lla teettämä tutkimus toteutettiin loka-marraskuussa 2018, ja siihen vastasi 1 015 suomalaista. Otos on kansallisesti edustava. Kyselytutkimus toteutettiin myös Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

Ilmoitus