Tutkimus: Lähes puolet suomalaisista ostaisi Amazonilta

Verkkojätin rantautumista Pohjoismaihin odotetaan kuin kuuta nousevaa.

Hintavertailupalvelu Hintaopas teki tutkimuksen, joka osoittaa, että vähintään 43,5 prosenttia suomalaisista uskoisi ostavansa Amazonilta, jos ja kun verkkotitaani saapuu Pohjoismaihin ja Suomeen. Neljännes vastaajista on niin ikään valmis maksamaan Amazonin Prime-palvelusta.

Hintaoppaan teettämä vertailu osoittaa myös, että esimerkiksi Britanniassa, jossa Amazonilla on suuret markkinat, se peittoaa hintakilpailussa muut toimijat.

Ilmoitus

Vertasimme Amazon UK:n hintoja paikallisten kilpailijoiden eBayn, Asoksen ja Argosin hintoihin. Vertailuun otettiin tuotteet, joita sekä Amazon että kilpailija myyvät. Mukana on tuotteet kaikista kategorioista elektroniikasta kosmetiikkaan. Data osoittaa, että suurimman osan tuotteista saa Amazonin kautta halvimpaan hintaan, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa.

 

Hinta merkitsee

Hintaoppaan tutkimuksen mukaan Amazon on esimerkiksi Asokseen verrattuna halvempi 66 prosentissa tuotteista. Asoksella 25 prosenttia tuotteista on halvempia ja yhdeksällä prosentilla tuotteista on sama hinta. Argosiin verrattuna 69 prosenttia tuotteista on halvempia Amazonilla. Argosilla 17 prosenttia tuotteista on halvempia ja samat hinnat on 18 prosentilla tuotteista.

Tiukin hintakilpailu oli Amazonin ja eBayn välillä. Amazon tarjosi 50 prosenttia tuotteista edullisemmin, 48 prosenttia tuotteista sai halvempaan hintaan eBaysta ja 2 prosentilla hinta oli sama, Matinvesi-Bassett paljastaa.

 

Neljännes valmis maksamaan Prime-palvelusta

Yksi Amazonin valttikorteista on sen tarjoama Amazon Prime -palvelu, joka toimittaa paketit perille jopa tilauspäivän aikana. Liisa Matinvesi-Bassett toteaa, että toimitusaika on kriittinen tekijä myös pohjoismaisilla markkinoilla. Tätä tukee tuoreen tutkimuksen tulos.

Tutkimukseemme vastanneista suomalaisista 43,5 prosenttia uskoo ostavansa Amazonista, jos paikallinen kauppapaikka aukeaisi. Innokkaimmin uuden tulokkaan ottaisivat vastaan alle 30-vuotiaat vastaajat. Lisäksi neljännes vastaajista olisi jopa valmis maksamaan Amazonin VIP-asiakkaiden Prime-palvelusta, jossa tuotteen saa kotiin tilauspäivänä. Vastaajien mielestä sopivin kuukausimaksu tälle palvelulle olisi 5 euroa, mutta noin 21 prosenttia vastaajista olisi valmis maksamaan palvelusta jopa 10 euroa kuussa, Matinvesi-Bassett kertoo.

Hän arvioi kuitenkin, ettei ole varmaa riittääkö pelkkä hinta haastamaan kuluttajien suosikkikaupat, jos Prime-palvelu ei toteudu Pohjoismaissa.

Ilmoitus

Lisäksi esimerkiksi elektroniikkatuotteiden hintakilpailu on Suomessa jo varsin kovaa.

 

70 prosentille vastuullisuus on tärkeää

Vaikka Amazon avaisikin Suomessa on todennäköistä, että paketit saattavat silti tulla joko Saksan tai Ruotsin varastolta. Hintaoppaan Suomen maajohtajan mukaan kuluttajille ympäristöaspekteilla voi olla merkitystä.

Myös ympäristönäkökulma voi olla yksi valintakriteeri ostoksia tehtäessä ja sopivaa kauppaa valittaessa. Osa kuluttajista tilaa tuotteet ehkä mielummin kaupasta, jonka varasto on Suomessa, eikä tuotteen kuljetusmatka ole niin pitkä. Tutkimuksestamme käy ilmi, että verkkokaupan vastuullisuus on ostaessa melko tärkeää tai erittäin tärkeää jo 70 prosentille vastaajista. Tässä on huomattava nousu vuoden takaisiin tutkimustuloksiin, Hintaoppaan Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Silti verkkojätin mahdollisessa rantautumisessa Pohjoismaihin on myös paljon hyvää.

Parhaimmillaan Amazon tarjoaa myös markkinapaikan ja kansainvälistymismahdollisuuden paikallisille toimijoille, Matinvesi-Bassett sanoo Hintaoppaan tiedotteessa.

Tutkimus toteutettiin Bilendin M3 Paneelissa kesäkuun alussa. Verkkokyselyyn vastasi 1000 iältään 18-75-vuotiasta suomalaista.