Tutkimus: Kotimaisen verkkokaupan suosio kasvussa

Kiinan suosio hiipumassa.

International Post Corporationin (IPC) tuore tutkimus valottaa suomalaisen verkkokaupan tilaa tänään.

Kiina on hallinnut pitkään verkkokauppaostojen määrässä, mutta se on menettämässä kärkipaikkaansa ja EU-maiden rooli on vahvistunut, tutkimuksen mukaan. Muutosta selittää muun muassa Brexit sekä EU:n arvonlisäverouudistus.

Ilmoitus

Kansainvälisessä verkkokaupassa on nähtävillä selkeä muutos. Koko korona-ajan verkkokauppa on kasvanut, ja nyt ostajat ovat siirtyneet enemmän kotimaan ja lähialueiden verkkokauppoihin. EU:n arvonlisäverouudistus astui voimaan heinäkuun alussa, joten sen vaikutus etenkin Kiinasta tilattujen tuotteiden määrään nähdään kokonaisuudessaan vasta tänä vuonna, Postin kansainvälisen verkkokaupan palveluiden johtaja Kaj Kulp kertoo tiedotteessa.

31 prosenttia suomalaisista sanoo Brexitin vaikuttaneen ostointoonsa ja Euroopassa määrä on sama. Tullausmaksut ja tuotteiden kallistuminen ovat kuluttajien mukaan merkittävimmät muutokset.

Heinäkuun alussa astui niin ikään voimaan verkkokaupan arvonlisäverouudistus, mikä on voimassa koko EU:n alueella ja kaikki Euroopan Unionin ulkopuolelta tulevat tavaralähetykset on tullattava niiden arvosta huolimatta. Aiemmin alle 22 euron lähetyksistä ei tarvinnut maksaa arvonlisäveroa.

43 prosenttia suomalaisista sanoo, että verouudistus on vaikuttanut omaan ostamiseen, kun eri vaiheisiin liittyvä työmäärä on lisääntynyt. Asiaan vaikuttaa myös itse vero ja tuotteiden kallistuminen. 

 

Saksa etunenässä

Kansainvälisessä verkkokaupassa suomalaisten suosituimmat maat ovat Saksa (42 %), Kiina (40 %) ja Ruotsi (24 %). Näitä seuraavat Iso-Britannia (19 %), Yhdysvallat (18 %) ja Viro (7 %).

Saksa on kirinyt ensimmäistä kertaa Kiinan ohitse ja se on kasvattanut osuuttaan 5 prosenttiyksiköllä. Kiinan osuus laski 9 prosenttiyksikköä ja Iso-Britannian 5 prosenttiyksikköä.

Suomalaisten suosimista maista Saksasta lähes puolet ja Ruotsista yli 60 prosenttia verkko-ostoksista toimitetaan alle viikossa. 

Ilmoitus

Suomalaisista 40 prosenttia sai ulkomailta tilatuille verkko-ostoksilleen ilmaisen toimituksen, kun muissa maissa vastaava luku on jo 60 prosenttia.

Samalla kotimaisen verkkokaupan mielenkiinto on kasvanut pandemian ajan ja valtaosa suomalaisista aikoo ostaa tulevaisuudessa enemmän kotimaisista kaupoista. 68 prosenttia vastaajista sanoo näin.

Lähialueiden suosio on niin ikään kasvussa ja 49 prosenttia vastaajista aikoo kasvattaa verkko-ostojaan naapurimaista ja 54 prosenttia EU-maista. Ostoksia aiotaan vähentää Kiinasta ja Isosta-Britanniasta.

 

Kuningas Amazon

13 prosenttia ulkomaisista kaupoista ostoksia tehneistä suomalaisista kertoo tehneensä ostoksia Amazonilla tai Wishillä. Kymmenisen prosenttia on ostanut Zalandolla, eBaysta tai AliExpresseniltä.

Amazonin suosio Suomessa on kasvanut, kun Wishin suosoi laskee. Niin ikään Zalandolta ostetaan aiempaa enemmän. ¨

Eurooppalaisten viimeisimmistä ulkomailta tilatuista verkko-ostoksista peräti neljännes oli Amazonista, viidennes Alibabalta/AliExpressiltä ja kymmenen prosenttia eBaystä. 

Mielenkiintoista on myös se, että suomalaisista vastaajista jopa kolmannes olisi kiinnostunut liittymään Amazon Prime jäsenohjelmaan, jos se olisi tarjolla Suomessa. Amazon Primeä käyttävät eniten yhdysvaltalaiset (73 %), espanjalaiset (68 %) ja italialaiset (66 %) kuluttajat.

 

Lähialueet 

Suomalaiset verkkokaupat vievät tuotteitaan eniten lähialueille. Ruotsalaisista ja virolaisista verkko-ostajista 14 prosenttia mainitsi tehneensä viimeisimmän ostonsa Suomesta ja kolmantena oli Tanska, jossa vastaajista 11 prosenttia kertoi näin. 

Suurin syy ulkomaalaisten verkko-ostajien shoppailuun suomalaisissa verkkokaupoissa on se, ettei tuotetta ole saatavilla muualla. Nopea toimitus puhuttelee 38 % vastaajista ja 36 %  nimeää syyksi tuotteen matalan hinnan. 

IPC:n vuosittaiseen rajat ylittävään tutkimukseen vastasi 33 179 verkkokaupan asiakasta 40 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 030 henkilöä.

Posti kertoo tutkimuksen tuloksesta tuoreessa tiedotteessa.