Tutkimus: Harva suomalainen uskoo, että pankit ovat avoimia ja rehellisiä luottojen kuluista

”Uudistuksella vastustetaan pitkiä, vaikeasti ymmärrettäviä luottoja, jotka lisäävät ylivelkaantumisen riskiä”.

Maksujätti Klarna on rummuttanut jo muutaman viikon ajan uudistuksistaan. Yhtiö poistaa turhat kulut, 14 päivän maksuaika muuttui 30 päivään ja joustavat erämaksut jäävät historiaan. Klarna asettaa nyt kaikille uusille luotoille kiinteän päättymispäivän ja tavoitteena on luoda uusi ja vastuullisempi standardi koko maksualalle.

Jatkuvat luotot ovat maksupalvelun mukaan esimerkki luotoista, joiden kokonaiskustannukset voivat olla kuluttajalle vaikeasti hahmotettavissa. Se tarkoittaa sitä, että pieni summa, jonka kuluttaja maksaa voi johtaa siihen, että velan määrä pienenee etanavauhtia ja korkojen kanssa lainasta tulee paljon odotettua kalliimpi. Tämä sudenkuoppa on nyt Klarnan osalta historiaa.

Ilmoitus

Joustavan erämaksun poistaminen kassoiltamme on yksi neljästä uudistuksesta, joilla edistämme vastuullisempaa maksamista. Myöntämällä vain luottoja, joissa on kiinteä eräpäivä, tarjoamme maksutavan, jolla velka pienenee merkittävästi jokaisella lyhennyskerralla. Haluamme näin estää sen, että asiakas joutuu hankaluuksiin pitkien ja kalliiden lainojen kanssa, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz sanoo tiedotteessa.

Klarna kertoo myös tarkastavansa asiakkaan luottokelpoisuuden jokaisen oston yhteydessä.

Siinä missä luottokortilla ja tililuotoilla kuluttaja voi tehdä ostoksia jatkuvasti luottorajan puitteissa ilman erillistä luottopäätöstä, Klarna tarkistaa kuluttajan luottokelpoisuuden jokaisen ostoksen yhteydessä. Tämä mahdollistaa Klarnan nopean reagoinnin tilanteessa, jossa kuluttajan elämäntilanne on muuttunut hiljattain ja riski ajautua maksuvaikeuksiin on kohonnut, maksujätti kirjoittaa.

 

Harva suomalainen luottaa pankkeihin 

Klarna YouGovella teettämä kyselytutkimus osoittaa, että kuluttajat kaipaavat lisää läpinäkyvyyttä luottojen kuluihin, sillä vain 34 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista on sitä mieltä, että pankit ja rahoituslaitokset ovat avoimia ja rehellisiä luottojen kuluista. Samalla miltei puolet, 48 prosenttia, sanoo, etteivät he ymmärrä nimelliskoron ja todellisen koron eroa.

Joustavan erämaksun poistaminen kassoilta on osa Klarnan syksyn aikana tekemiä merkittäviä palvelu-uudistuksia, joiden tavoitteena on asettaa alalle uusi, vastuullisempi standardi. Lisäksi, herättääkseen ja ylläpitääkseen läpinäkyvää sekä faktapohjaista keskustelua kuluttajaluotoista ja luottoalasta, Klarna on julkaissut Wikipink-nimisen verkkosivuston, jossa yritys avaa myös omia lukujaan, Klarna raportoi.

 

LUE MYÖS: Klarnan toimitusjohtaja: ”Meistä ei tule ruotsalainen Amazon”

Ilmoitus