Tutkimus: Black Friday voi myös tarkoittaa korkeampia hintoja

Black Fridayna kannattaa olla tarkkana: Ovatko alennukset aitoja vai myydänkö tuotteita jopa kalliimmalla kuin yleensä?

Ilmoitus

Tulevana perjantaina vietetään yhtä maailman suurimmista kulutusjuhlista, kun Black Friday rantautuu sekä kivijalkaliikkeisiin että verkkokauppoihin. Puolueettoman hintavertailupalvelu Hintaoppaan datasta selviää, että Black Friday-alennuskampanjat saattavat myös olla harhaanjohtavia.

Huomio hintoihin, ei prosentteihin

Kuluttajien kannattaa olla tarkkana, sillä toisin kuin luullaan, kaikki tuotteet eivät suinkaan ole alennuksessa ja etenkin sadan haetuimman tuotteen kohdalla on havaittu myös hinnannousuja.

Kuluttajatutkimuksen mukaan 82 prosenttia aikoo varmasti tai mahdollisesti ostaa tuotteita tai palveluja Black Friday -alennusmyynneissä. Vastaajien hankinta-aikeet kohdistuvat etenkin elektroniikkaan, sillä 39 prosenttia vastaajista aikoi ostaa kyseisen kategorian tuotteita. Toiseksi suosituin kategoria oli muoti.

- Alennuspäivien yhteydessä hintavertailun tärkeys korostuu. Viime vuonna Hintaoppaan sadan suosituimman tuotteen listalla hinta nousi Black Fridayna jopa 32 prosentilla tuotteista. Siksi alennushulinassa ei kannatakaan tehdä äkkipikaisia päätöksiä. Ennen perjantaita kannattaa pohtia, mitä tuotteita tarvitsee ja millä ominaisuuksilla, Hintaopas.fi:n maajohtaja LiisaMatinvesi-Bassett kertoo lehdistötiedotteessa.

Vaikka hyviä tarjouksia löytyy, Hintaoppaan data osoittaa, että viime vuonna ainoastaan 9 prosenttia palvelun listaamista tuotteista oli alennuksessa ja keskimääräinen alennus oli 25 prosenttia. Suuria alennusprosentteja voi luoda myös nostamalla ensin tuotteen hintaa ja laskemalla sitä alennuspäivän tienoilla. Siksi huomio kannattaa kiinnittää hintaan, eikä välttämättä alennusprosenttiin.

Suosio räjähdysmäisessä nousussa

Black Fridayn suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ja se ylittää suosiossa jopa joulun jälkeiset alennusmyynnit. Hintaoppaan ja Bilendin toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan ostospäivä on suomalaisille hyvinkin tuttu, 96 prosenttia vastaajista on kuullut Black Fridaysta.

Viime vuonna Black Friday näkyi hintavertailupalvelu Hintaoppaan hauissa kolme kertaa suurempana kuin vuoden 2016 Black Friday ja yhdeksän kertaa suurempana kuin tavallinen perjantai. Sama ilmiö toistui myös vuosien 2016 ja 2015 välillä. Eniten ostoksia tehdään aikaisin Black Friday -aamuna.

Hintaopas kerää kuluttajille 783:n verkkokaupan Black Friday -tarjoukset yhdelle sivulle.

Ilmoitus

Hintaopas.fi:ssä on 783 verkkokauppaa, 3 150 000 indeksoitua hintaa, 183 000 indeksoitua tuotetta.

Tutkimuksen toteutti markkinatutkimustoimisto Bilendi 8.11.-12.11. välisenä aikana ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.