Tutkimus: Älypuhelimella verkkokaupasta ostaneiden määrä kasvoi 12 prosenttiyksikköä

Joulukuussa myydyimpien listalla näkyivät joululahjapuhelimet, joita ostettiin erityisen paljon verkkokaupan kautta.

Elisan teettämässä Näin Suomi kommunikoi 2018 -tutkimuksessa kävi ilmi, että älypuhelimella verkkokaupasta ostaneiden määrä kasvoi 12 prosenttiyksikköä viime vuodesta.



– Yhä useampi asiakkaistamme valitsee verkko-ostosten tekemisen, ja mobiililaitteella jouluostokset voi tehdä tehokkaasti esimerkiksi työmatkan aikana. Siinä säästää aikaa ja vaivaa, Elisan henkilöasiakkaiden liiketoimintajohtaja Ville Valkama sanoo tiedotteessa.

Elisan joulukuun myydyin puhelin henkilöasiakkaille oli OnePlus 6T ja yritysasiakkaille Apple iPhone 8. Vuoden 2018 myydyin puhelin henkilöasiakkaille oli OnePlus 6 ja yritysasiakkaille Apple iPhone 8.

Vuoden myydyimmissä puhelimissa näkyy kuluttajien tarpeiden muutos, ja yhä useampi käyttää puhelinta sisältöjen katsomiseen. Näin Suomi kommunikoi 2018 -tutkimuksen mukaan lähes 40 prosenttia vastanneista katsoi älypuhelimella elokuvia tai TV-sarjoja suoratoistopalveluista, kuten Elisa Viihde Aitiosta, Yle Areenasta tai Netflixistä, viikoittain. Tämä on kahdeksan prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna (Elisa, Näin Suomi kommunikoi 2017).

Joka kolmas pelaa viikottain

– Myös pelaaminen puhelimella on suosittua ja noin joka kolmas kertoi pelaavansa älypuhelimella viikoittain. Sarjojen ja elokuvien katsominen suoratoistopalveluiden kautta tai pelaaminen puhelimella edellyttävät entistä nopeampia nettiyhteyksiä. Olemme valmistautuneet 5G-aikaan päivittämällä nykyistä mobiiliverkkoamme 5G-valmiuksilla useassa kaupungissa, jonka ansiosta Elisan 4G-verkon nopeudet ovat parantuneet entisestään. Toimme myös yhteistyössä Hatchin kanssa 5G-pelaamisen Suomeen, ja järjestimme Elisan 5G-verkossa e-urheiluturnauksen marraskuun Slush-tapahtumassa. 5G tarjosi pelaajille aivan uudenlaisen pelikokemuksen, Ville Valkama kertoo.

Tänä vuonna Elisa Viihde järjestää yhdessä Hatchin kanssa 5G-mobiilipeliturnauksen, jonka osakilpailuja pelataan ympäri Suomea. Elisa Viihde ja Hatch julkistivat yhteistyönsä Slushissa marraskuussa.

Entistä nopeampien 4G-yhteyksien tarve on kasvanut myös yrityksissä.

– Yritysasiakkaidemme liittymissä nopeiden 4G-liittymien määrä on tämän vuoden aikana yli kaksinkertaistunut. Nopeiden yhteyksien tarve osoittaa, että 5G:lle on kysyntää. Odotamme mielenkiinnolla tämän vuoden laitejulkistuksia ja 5G-laitteiden myynnin käynnistymistä, sanoo Elisan yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Petteri Svensson tiedotteessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest