Tutkimus: 44 prosenttia aikoo shoppailla Black Fridayna

Hintaopas kysyi asiaa kuluttajilta: rahaa pistetään menemään keskimäärin 635 euroa.

Hintavertailupalvelu Hintaopas teki Black Fridayn edellä tutkimuksen, jonka mukaan suomalaiset shoppailevat Black Fridayna ja ostoksia tehdään kovien alennusten toivossa. Yli puolet epäilee kuitenkin alennusten aitoutta.

Hintaoppaan ja Bilendin tekemän kartoituksen mukaan 39 prosenttia suomalaisista shoppaili Black Fridayn aikana viime vuonna. 32 prosenttia käytti rahaa 50-100 euron verran. Nyt suosio on kuitenkin kasvanut, sillä 44 prosenttia aikoo varmasti shoppailla ja rahaa aiotaan kuluttaa keskimäärin 635 euroa per henkilö.

Ilmoitus

Black Fridayn suosio on kasvanut uskomattoman paljon vuosi vuodelta. Sanoisin, että vaikka huuma on muissa Pohjoismaissa jo tasoittumaan päin, olemme Suomessa pari vuotta jäljessä. Ruotsista kerätyn datan ja tuoreen tutkimustiedon perusteella ennustamme tänä vuonna noin 10–20 prosentin kasvua Black Fridayn kokonaismyyntiin Suomessa. Kasvua odotetaan erityisesti verkossa, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

 

Valtaosa shoppailee netissä

57 prosenttia vastaajista aikoo asioida verkkokaupoissa. Nousua viime vuodesta on 12 prosenttia.

Kivijalkakauppoihin suuntaa 21 prosenttia ja molemmissa aikoo vierailla 22 prosenttia vastaajista.

18-20-vuotiaiden vastaajien ikäluokassa verkkokaupoissa aikoo asioida 73 prosenttia, ja vaikka maailma on pandemian kourissa, 67 prosenttia suomalaisista tuntee olonsa turvalliseksi myös kivijalkaliikkeissä.

Suomalaisten kokemassa turvallisuuden tunteessa on merkittävä ero esimerkiksi naapurimaa Ruotsiin, missä vastaava luku on 47 prosenttia. Puhumattakaan Tanskasta, missä kivijalkakaupoissa asioinnin kokee turvalliseksi vain 22 prosenttia ihmisistä, Matinvesi-Bassett kertoo.

 

Joululahjat hankitaan nyt

Liisa Matinvesi-Bassett uskoo, että suomalaisilla on kulutuspotentiaalia nyt, kun vuosi ei ole mennyt suunnitelmien mukaan ja esimerkiksi matkustaminen ja ulkona syöminen on jäänyt vähiin.

Ilmoitus

Koska olemme paljon kotona, kodin tuotteille ja elektroniikalle on kysyntää. Aktiivisuuden tarvetta taas puretaan liikkumalla ja luonnossa retkeilemällä. Näihin tarpeisiin vastaavilla kaupoilla on mahdollisuus hyviin tuloksiin tulevana Black Fridayna, hän arvioi.

Tutkimukseen vastanneista 28 prosenttia sanoo ostavansa joululahjat jo nyt.

 

Entä alennusprosentit sitten?

Hintaoppaan selvityksen mukaan syy ostoksiin Black Fridayna on nimenomaan hinnat. Näin sanoo puolet vastaajista ja keskimääräisen alennusprosentin uskotaan olevan noin 35 prosenttia.

Kuluttajien aleodotukset ovat edelleen todella korkealla. Tutkimme viime vuoden Black Fridayn hintamuutoksia 400 000 suomalaisissa kaupoissa myydyn tuotteen kohdalla, ja alennus oli keskimäärin 4,5 prosenttia, Matinvesi-Bassett kertoo.

Kun Hintaopas tarkasteli asiaa vuosi sitten, niin 32 prosentilla tuotteista hinta laski. Karu tosiasia on kuitenkin se, että 15 prosentilla tuotteista hinnat nousivat.

Kriittisyys kannattaa etenkin alennusmyyntipäivien ostoksilla. Alennusprosentin suuruuden lisäksi on hyvä tarkistaa euromääräinen hinnanlasku ja katsoa, onko hinta aidosti poikkeuksellisen alhainen, vai onko tuotteen itse asiassa saanut halvemmalla alepäivien ulkopuolella. Kuluttajien tietoisuus on lisääntynyt, sillä yli puolet tutkimukseemme vastanneista (57%) ei luota juurikaan tai lainkaan Black Fridayn tarjouksiin. Lisäksi jo 85 prosenttia tutkimuksen vastaajista tekee aina tai melko usein hintavertailua ennen ostopäätöstä, Matinvesi-Bassett sanoo.

 

Ympäristötekijät painavat vaakakupissa

Neljännes kyselyyn vastanneista sanoo kuitenkin jättävänsä ostokset väliin ympäristöaspektien vuoksi. 42 prosenttia vastaajista pitää myös tärkeänä, että tuotteella on ympäristömerkki tai että se on valmistettu vastuullisesti.

Ostoskoreihin aiotaan Black Fridayna kerätä erityisesti elektroniikkaa (41% vastaajista), muotia ja vaatteita (35%) ja kauneus- ja terveystuotteita (22%), Matinvesi-Bassett luettelee.

Hintaopas kertoi tutkimuksen tuloksista tiedotteessa tänään.