Verkkokauppa: Tulos romahti – odotukset edelleen korkealla

Raision jättimyymälä rasitti lukuja.



Verkkokauppa.comin tulos romahti keväällä yli 80 prosenttia vuodentakaisesta. Yhtiön tulos ennen veroja laski huhti–kesäkuussa 0,4 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 2,3 miljoonasta eurosta. Liikevoitto upposi 83 prosenttia 0,4 miljoonaan euroon ja käyttökate 73 prosenttia 0,7 miljoonaan euroon.

Yrityksen liikevaihto kasvoi toisella vuosineljänneksellä 3,2 prosenttia ollen 102,2 miljoonaa euroa. Odotukset olivat suurempaan kasvuun, mutta kasvua rasitti tukkumyynnin huomattavasti alhaisempi liikevaihto viime vuoteen verrattuna. Verkkokauppa.com kuitenkin kasvoi markkinoita nopeammin ja voitti markkinaosuutta lähes kaikissa tuotealueissa.

Sijoitus aggressiivisempaan kampanjointiin

Käyttökatemarginaali oli kuitenkin vain 0,7 prosenttia liikevaihdosta. Käyttökatetta rasitti Raision jättimyymälän avajaisten kustannukset ja alhaisempi myyntikate myynninedistämistoimista johtuen. Yhtiö kertoo tiedotteessa olevansa edelleen valmis sijoittamaan vielä aggressiivisempaan kampanjointiin varmistaakseen markkinoita nopeamman kasvun liikevaihdon osalta.

– Vuoden 2018 jälkimmäiselle vuosipuoliskolle odotetaan suurempaa liikevaihdon kasvua ja parempaa kannattavuutta sillä loppuvuoden tukkumyynti odotetaan olevan viime vuoden kaltainen, kertoo toimitusjohtaja Panu Porkka tiedotteessa.

Investoinnit jatkuvat

Samalla on myös päivitetty liiketoimintasuunnitelmaa vuosille 2018-2020.

– Yhtiö keskittyy asiakaskokemukseen, saumattomaan monikanavaisen liiketoimintamalliin ja parannettuun brändimarkkinointiin. Investoinnit myymäläkokemukseen, nettisivustoon sekä kustannuksia säästäviin teknologioihin jatkuvat vuonna 2018 ja seuraavina vuosina, Porkka toteaa.

Yhtiön kasvun odotetaan jatkuvan myös keskipitkällä aikavälillä positiivisten kuluttajakäyttäytymisten, Suomen BKT:n kasvun sekä tulevaisuuden kasvuun keskittyvän strategian tukemana. Suuntaus on useamman vuoden ollut, että arviolta 1 prosentti tai 400 miljoonaa euroa Suomen kivijalkakaupasta siirtyy vuosittain verkkoon nykyisen tason ollessa noin 11-12 prosenttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest