Tullin uusi tietopalvelu helpottaa asiakasta tullaamaaan netissä

Kasvava verkkokauppa haastaa Tullin asiakkaat.

Tulli ilmoittaa, että sen historian suurimmassa kehitysohjelmassa uudistetaan samalla kertaa tulliselvitysjärjestelmä taustapalveluineen ja tehostetaan Tullin toimintaa. Ensimmäinen merkittävä palvelu, Fintaric-tullinimikepalvelu, julkaistiin lokakuussa. Uusi tietopalvelu helpottaa asiakasta tullaamaan netissä.



Tullin digiohjelmassa (2015-2020) uudistetaan tulliselvitysjärjestelmä vastaamaan uutta EU-lainsäädäntöä. Fintaric on osa tätä uudistusta, jossa edistetään sujuvaa ulkomaankauppaa. Tavaroiden tulliselvitys perustuu pitkälti tullinimikkeisiin, joita on noin 18 000.

– Tulli-ilmoituksen täyttäminen on asiakkaan vastuulla, ja heille haastavinta on löytää ilmoitettavalle tavaralle oikea nimike. Uusi Fintaric helpottaa löytämään oikean nimikkeen, Tullin asiakkuus- ja veronkantojohtaja Tom Ferm kertoo tiedotteessa.

Asiakkaat ovat jo kiittäneet uutta tullinimikepalvelua selkeydestä ja siitä, että lähes kaikki nimikkeeseen liittyvä löytyy samasta paikasta. Esimerkiksi kansalliset rajoitustiedot saa yhdessä tavaranimiketietojen kanssa.

Ei tarvitse fyysisesti asioida Tullissa

Fintaricin lisäksi Tulli kehittää asiakkailleen useita helppoja digipalveluja lähivuosina. Keväällä otetaan käyttöön viimeinen digitalisoitu ilmoitusmenettely tullivarastoinnissa. Uusi verkkopalvelu on suunnattu yrityksille, jotka varastoivat Suomeen tuotavaa tavaraa. Yritysten ei enää tarvitse fyysisesti asioida Tullissa, kun he asettavat tullaamatonta tavaraa tullivarastoon.

Kansainvälisissä vertailuissa Tulli on maailman kärkeä. Osana isoa digiohjelmaa, tulliselvitysuudistuksen rinnalla, Tulli uusii tietojärjestelmiään. Tähän haastavat osaltaan kasvava verkkokauppa.

– Uudistamme, koska haluamme edelleen olla yksi maailman tehokkaimmista tulleista. Pelkästään verkkokaupan volyymin kasvu edellyttää tehokkaita prosesseja ja tukijärjestelmiä. Kun hyödynnämme tehokkaasti tavaraa koskevia tietovirtoja, nopeutamme tavarakuljetuksia myyjältä ostajalle, Ferm sanoo.

– Otimme lokakuussa käyttöön keskitetyn tietovaraston ja uusia analysointi- ja raportointivälineitä. Nämä yhdenmukaistavat ja tehostavat tietojen hyödyntämistä. Tietovaraston dataa käytetään myös asiakas- ja viranomaisraportoinnissa. Lisäksi tullitoiminnan mittarit on jo osittain toteutettu uuteen raportointiratkaisuun. Näin seuraamme yhä tehokkaammin Tullin toimintaa, sanoo Tullin digiohjelman kehityspäällikkö Marianne Vuolli.

Tekoäly apuun?

Kasvava verkkokauppa haastaa myös Tullin asiakkaat. EU-alueen ulkopuolelta tehdystä nettiostosta tulee tehdä tulliselvitys.

– Parhaillaan testaamme, voiko tekoäly auttaa asiakasta tullaamaan oikein. Analysoimme asiakkaiden tullineuvonnassa esittämiä kysymyksiä ja kokeilemme, voiko tietojen perusteella konetta opettaa asiakasneuvojan avuksi, kertoo Marianne Vuolli.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest