Tulli: ”Brexit tuplasi asiakasyhteydenotot”

”Tullin toiminnassa brexitin vaikutukset näkyivät merkittävällä tavalla paitsi tullausmäärissä, myös esimerkiksi asiakasneuvonnassa, tietojärjestelmissä ja tullivalvonnassa.”

Iso-Britanniasta tuli vuodenvaihteessa pitkän väännön jälkeen EU:n ulkopuolinen maa, mikä vaikutti monen yrityksen arkeen. Ison-Britannian ja Suomen välillä kulkevat tavarat on nyt tulliselvitettävä.

Tulli kertoo tänään lähetetyssä tiedotteessa miten tämä on vaikuttanut heidän toimintaansa. Vaikutukset ulkomaankaupassa näkyivät Tullin mukaan selvästi tammikuussa, kun tavaroiden vienti Suomesta Isoon-Britanniaan laski Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan yli 20 prosenttia ja tuonti romahti jopa yli 50 prosenttia.

Ilmoitus

Erityisesti pienten ja erikoistuneiden yritysten tuonti on vähentynyt huomattavasti. Vienti puolestaan on keskittyneempää suuremmille yrityksille, jotka hallitsevat tullimuodollisuudet entuudestaan. Brittikauppa tammikuussa laski brexitin takia, mutta myös joulukuussa tehtyjen varastotäydennysten takia, Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä sanoo tiedotteessa.

 

Yhteydenotot asiakkailta tuplaantuivat

Tullin asiakaspalvelussa brexit kuitenkin näkyy ja kuuluu, sillä yhteydenottojen määrä on kasvanut 60 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tullilla on myös brexitiin liittyviä tullausohjeita netissä ja he avasivat erityisen brexit-tukipuhelimen, josta saa apua tullausmuutosten hallintaan.

Tällä hetkellä yritykset tarvitsevat neuvoja erityisesti tulliselvityksen tekemiseen ja eri tullimenettelyiden käyttöön. Tuontiyritykset ovat kaivanneet neuvontapalveluitamme selvästi eniten, varsinkin alkuperään liittyen. Brexitin vuoksi yhteydenottoja on tullut runsaasti täysin uusilta yritysasiakkailta, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta tulliasioista, asiakkuus- ja veronkantojohtaja Tom Ferm sanoo.

Tulli kertoo samalla, että Ison-Britannian ero EU:sta vaati laajoja tietojärjestelmämuutoksia, mutta siirtymä niiden osalta on sujunut ilman häiriöitä.

 

Lääkelähetyksiä valvottu

Tullivalvontaa on helpottanut romahtaneet liikenne- ja matkustajamäärät. Esimerkiksi vuodenvaihteessa matkustajakoneet maiden välillä olivat kokonaan keskeytettynä, mikä vaikutti myös postilähetyksiin.

Kokonaisuus on sujunut valvonnan osalta hyvin. Olemme kiinnittäneet erityistä huomiota esimerkiksi postilähetysten sekä pikarahdin mukana tuleviin lääkelähetyksiin. Vuoden alusta alkaen Isosta-Britanniasta ei ole voinut enää vastaanottaa lääkkeitä postitse, mikä on vaatinut jonkin verran lisäinformointia, valvontajohtaja Mikko Grönberg sanoo.

Ilmoitus

Tulli kertoo, että yhteistyötä on helpottanut Ison-Britannian tulliyhteyshenkilö.

Yhteistyöllämme brittien kanssa on pitkät perinteet, ja Iso-Britannia on Tullille merkittävä ja hyödyllinen kumppani myös lainvalvontapuolella, valvontaosaston kansainvälisten asioiden ryhmän päällikkä Jussi Hulkkonen sanoo tiedotteessa.