Trustpilotin tutkimus: Mikä saa asiakkaan klikkaamaan onlineilmoitusta?

Harvat asiakkaat kokevat ilmoittelun luotettavana ja netti-ilmoitus vaikuttaa vain harvoin asiakkaan ostospäätökseen – siitä huolimatta millaisessa muodossa tai millä kanavalla se on.

 

Ilmoitus

Trustpilot tutki asiaa ja Trustpilotin Eurooppajohtaja Martin Mürbeck esitteli tuloksia vasta julkaistussa kirjoituksessaan.

Voiko netti-ilmoituksessa ylipäätänsä olla sellainen sisältö, että se johtaa ostopäätökseen? Jos vastaus on ei, mikä sitten johtaa ostopäätökseen, Mürbeck pohtii kolumnissaan.

Trustpilotin mukaan kuluttajat ovat skeptisiä ilmoituksia kohtaan, mutta on olemassa sisältöjä, jotka toimivat myös kaikkein kriittisimmän asiakkaan kohdalla.

 

Raha vaikuttaa ostopäätökseen

Yksi suurimmista tekijöistä on hinta. Yli 75 prosenttia vastanneista mainitsi onlineilmoituksen perusteella tehdyn oston syyksi hinnan.

Toinen merkittävä tekijä oli se, että ilmoitus muistutti tuotetta tai palvelua, jota kuluttaja oli harkinnut ostavansa jo aikaisemmin.

Monet tekevät kuitenkin ostopäätöksen kuultuaan tuotteesta tai palvelusta suusta suuhun-menetelmällä tai muiden tekemien arvioiden perusteella.

 

Ilmoitus

Muiden arviointeihin luotetaan

Tuoreen tutkimuksen mukaan 84% kuluttajista luottaa netissä olevaan toisen asiakkaan kirjoittamaan arvioon samalla tavoin kuin se olisi oman tuttavan suositelma.

Tuloksen mukaan muiden asiakkaiden arvostelut ovat siis tärkeä osa verkkokauppaa: 66 prosenttia vastanneista lukee tavallisesti tai säännöllisesti muiden arvosteluja ennen kuin he ostavat tuotteen tai palvelun. Kaikki arvostelut eivät kuitenkaan ole yhtä painavia.

Kuusi kymmenestä vastaa, että arvostelut, joissa on niin hyviä kuin huonoja puolia ovat päätöksen teon kannalta merkityksellisimpiä. Yksi syy tähän saattaa olla pelko siitä, että pelkästään positiivinen arvostelu ei ole aito.

Arvostelut, joissa on mukana kuva, ovat kyselyn mukaan kaikkein merkityksellisimpiä. Kuvaa pidetään niin ikään todisteena siitä, että kirjoitus on autenttinen.

 

Trustpilot haastatteli tutkimusta varten 2048 kuluttajaa Yhdysvalloissa ja Britanniassa. 57,4 prosenttia vastanneista oli naisia eikä haastatteluun otettu mukaan alle 26-vuotiaita.