Tori.fi:ssä tienataan käytetyllä designilla keskimäärin noin 70 euroa

Kotimainen design ja Ikea käy kaupaksi.

Ilmoitus

Käytetyn tavaran vertaiskauppapaikka Tori.fi:hin ladataan yli kymmenen miljoonaa ilmoitusta vuosittain. Sen noin 180 000 huonekalu- ja sisustusilmoituksesta noin kymmenen prosenttia on designia. Käytetyllä designilla tienataan Tori.fi:ssä keskimäärin liki 70 euroa per ilmoitus, yritys kertoo lehdistötiedotteessa.

Kun suomalainen haluaa designia, hän haluaa kotimaista. Se selviää Suomen suurimman huonekalukaupan Tori.fi:n käyttäjätilastoista.Tori.fi kasvattaa jatkuvasti suosiotaan designputiikkina.

Haetuin huonekalu- ja sisustustavarabrändi Tori.fi:ssä on suomalainen klassikko Artek. Kolmantena on Marimekko, neljäntenä Pentik ja viidentenä Lundia. Kärkiviisikon ainoa ulkolainen on toisena oleva ruotsalaisjätti Ikea.

– On vähän hassua, että Ikea on Suomessa niin suosittu. Tosin niin se on muuallakin maailmassa, joten tässä emme erotu muista. Tori.fi:n tapauksessa on kyllä huomioitava, että varsinaisen suosion ohella korostuvat tunnettuus ja haettavuus. Palveluun jätetään vuosittain yli kymmenen miljoonaa ilmoitusta ja huonekalu- ja sisustuskauppa on sivuston suosituin alaosasto. Mitä spesifimmällä brändillä haetaan, sitä vaivattomammin haluttu mahdollisesti löytyy. Ja mitä tunnetumpi brändi, sitä todennäköisemmin se tulee mieleen tuotteita hakiessa. Siksikin valtavan tunnettu Ikea on hakumäärissä korkealla kotimaisten kanssa, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela kertoo lehdistötiedotteessa.

Tori.fi:n noin 180 000 huonekalu- ja sisustusilmoituksesta noin kymmenen prosenttia on designia. Suomalaista designia on niistä melkein puolet.

– Se on luontevaa, että suomalainen haluaa suomalaista laatua. Tunnemme ne brändit parhaiten ja ovathan ne ikään kuin suunniteltuja suomalaisille, Kuusela sanoo.

Nainen 25-50 v

Viimeisimmän vuoden aikana Tori.fi:n läpi menneellä designkaupalla on tienattu keskimäärin 67 euroa per ilmoitus. Myyjän kannalta siitä huomaa, että vaikka kyse on käytetystä tavarasta, designin kohdalla uskaltaa pitää hintaakin.

Huonekalu- ja sisustusilmoituspuolen torittajista 70 prosenttia on naisia ja 30 prosenttia miehiä. He ovat iältään 25–50-vuotiaita.

Ilmoitus

– Tuo on ikäjakso, jolloin ensinnäkin opiskelut alkavat olla opiskeltu ja työtilanne vakiintuu. Ja toisaalta, jos perhe kasvaa, voi tulla muuttoja ja sitä kautta tarvetta huonekaluille sekä sisustustavaroille, Kuusela toteaa.

Osallistuu Habitareen

Tori.fi on tänä vuonna ensimmäisen kerran mukana Suomen suurimmilla sisustusmessuilla Habitaressa. Sataneliöinen messuosasto on rakennettu kodiksi, jossa on oleskelutila, autotalli ja puutarha.

– Koska kyse käytetystä tavarasta, Tori.fi:ssä jokaisella tavaralla on tarina. Takana on aina historiaa. Siksi Habitare-osastollamme tavarat kertovat tarinansa, Kuusela kuvailee.

Tori.fi:n toiseksi suosituin alaosasto on Vaatteet ja kengät. Siellä on noin 126 000 ilmoitusta.