Top 5 omnichannel-toimintoa

Emeet lähestyy ja teemana on omnichannel. Ajankohtaan sopivana, tässä viisi hyvää käytännön esimerkkiä, mitä omnichannel voi tarkoittaa. Nämä esimerkit ovat ajankohtaisia, koska ne ovat jo käytäntöä: kaikki alla olevista ovat jo käytössä asiakkaillamme ja koettu erittäin toimiviksi.



1.Click & collect

Tämä on se perusjuttu: tilaa verkosta, nouda myymälästä. Ei mikään tulevaisuuden harha, vaan ihan arkipäivää Suomessa jo. Click & collect on loistava keino lisätä asiakasvirtaa myymälöihin ja tarjota enemmän toimitusvaihtoehtoja.

Tässä mallissa piilee tosin pieni ongelma jos ei ole tarkkana: Jos click & collect-tilaukset toimitetaan varastolta noutomyymälään, on siitä hyvä ilmoittaa asiakkaalle. Hän saattaa muuten olettaa että tilaus on heti noudettavissa. Varsinkin, jos tuotesivulla on ilmoitettu tuotetta löytyvän heti myymälästä.

Iso kupru asiakaskokemukseen, mutta onneksi helppo korjata! Korjaus tapahtuu helpoimmillaan ilmoittamalla asiakkaalle selvästi tuotteen toimitusaika myymälään. Ja että tuote toimitetaan varastolta noutomyymälään. Tämän tiedon olisi löydyttävä ennen, kuin tilaus tehdään.

2. Myymäläkeräily

Click & collectista seuraava kehitysaskel. Verkkokauppatilauksen tuotteet keräillään suoraan noutomyymälän saldoilta. Tämän metodin ehdottomia hyötyjä on nopein mahdollinen toimitusaika. Asiakas voi saada tilauksensa noutovalmiiksi parissa minuutissa.

Tätä mallia voi helposti jalostaa esim. toimittamalla tilauksia kotiin myymälästä. Pari olennaista kohtaa tulee suunnitella huolella:

1) Onko useita myymälöitä? Jos on, miten hoidetaan tilaus jossa on tuotteita esim. 2 eri myymälästä? 2) Onko myymälöiden lisäksi keskusvarasto? Mikä on sen rooli suhteessa myymälöihin ja miten hyödyntää jo olemassa olevaa sisäistä logistiikkaa.

Myymäläkeräily toimii loistavana perustana usealle eri konsepteille, kuten endless aisles ja pikatoimitukset.

3. Same day delivery

Saman päivän toimitus verkkokaupan tilauksille on kuuma sana juuri nyt. Viskan lanseerasi tällaisen palvelun Postnordin ja Lager 157:n kanssa ja palvelu on todella tätä päivää: Kun tilauksen tekee ennen klo 15, saa sen toimitettuna kotiin saman päivän aikana ja vieläpä kohtuullisilla kuljetuskuluilla.

Tämä on mahdollista vain, jos tuotteita sijaitsee fyysisesti tarpeeksi lähellä asiakasta. Lager 157 käyttääkin palvelun tarjoamiseen myymäläverkostoaan ja keräilee suoraan asiakkaalle lähimmästä myymälästä tällaiset tilaukset.

4. Endless aisles

Endless aisles, eli loputtomat käytävät ovat yksi keskeisimpiä omnichannel-toiminnoista. Tätä kuvattiin vuosia takaperin ”tulevaisuuden myymälämalliksi”, eikä syystä. Endless aisles tarkoittaa sitä, että kivijalkamyymälässä on digitaalinen näyttö, jossa on selattavissa ne yrityksen tuotteet, joita kyseisessä myymälässä ei ole. Toisin sanoen, koko valikoima on asiakkaan ostettavissa ilman, että kaikkia tuotteita tarvitsee pitää myymälässä.

Nämä näytön kautta selattavat tuotteet voivat olla fyysisesti joko varastolla, muissa myymälöissä tai molemmissa. Tai vaikkapa toimitusmyyntikumppanilla.

5. Itsepalvelukassat

Tämä onkin jo arkipäivää. Asiakas skannaa itse tuotteet, maksaa ja pakkaa ostoksensa. Säästää henkilökunnan resursseja samalla, kun tarjoaa asiakkaalle valintamahdollisuuksia.

Lager 157:n itsepalvelukassoilla voi maksaa kätevästi mobiilimaksulla. Eli voit shoppailla itsenäisesti ja maksaa puhelimellasi. Tuntuu hurjalta ajatukselta, Ruotsissa kun ollaan Suomea pidemmällä käteisen luopumisprosesssissa. Mutta toisaalta, eihän Prismojenkaan itsepalvelukassoilla käy käteinen maksuvälineenä, eli ei se niin kaukana meilläkään enää ole. Lisäksi, mobiilimaksut ovat jo monelle suomalaisellekin kuluttajalle tuttu maksutapa, myös myymälöissä.

Miksi näitä asioita tehdään?

On kolme hyvää syytä, miksi yritykset tarjoavat näitä palveluita:

  • Ne parantavat asiakaskokemusta – kukapa ei haluaisi tyytyväisiä asiakkaita?
  • Ne kasvattavat myyntiä.
  • Ne tuovat kilpailuetua – tämä on helppo ymmärtää, kun miettii kuluttajan näkökulmasta: valitsenko sujuvan ostotavan vai en?

Emeet tänä vuonna keskittyy omnichanneliin, siellä tulee varmasti viriämään hyviä keskusteluja!

Lue lisää käytännön omnichannel-toiminnoista täällä: https://www.viskan.com/fi-fi/article/viskan-instore-omnikanavaratkaisu

Me Viskanilla yhdistämme verkkokaupat myymälöihin. Viemme asiakkaidemme digitaalisen myynnin seuraavalle tasolle kokemuksemme, edistyneiden ohjelmistojen ja vankan osaamisen avulla.
https://www.viskan.com/fi-fi/

Yhteystiedot:
Jussi Moilanen, Viskan Oy
+358 45 110 2229
jussi.moilanen@viskan.fi


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest