Tissikaaos Lindexillä – kritiikkimyrsky: ”Melonirinnoille ei löydy tukea”

”Kaikki koot” olivatkin vain joitakin kokoja.

Lindex julkaisi muutama viikko sitten videon Instagram-kanavallaan eikä aikaakaan, kun se oli aiheuttanut kritiikkimyrskyn Ruotsissa.

Kyseinen video mainosti Lindexin rintaliivikokoelmaa ja siinä näytetään erilaisia naisia rintaliiveissä erilaisissa ympäristöissä. Videossa sinällään ei ehkä ollut mitään vikaa vaan tekstissä, joka oli liitetty siihen:

Ilmoitus

Love your breasts. We do. Peas, grapefruits, cupcakes or cherries. It’s time we celebrate the breasts. Our bras are made for all shapes and sizes.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ehandelin sisarsivusto ja sen jutun julkaisuhetkellä postaus oli saanut lähemmäs 100, enimmäkseen melko vihaista kommenttia, joissa huomautetaan, että Lindexin väite “kaikille muodoille ja kaiken kokoisille” ei pidä laisinkaan paikkansa todellisuuden kanssa.

Kuulostaa hyvältä ilmoituksessanne. Totuus on kuitenkin, että ette laisinkaan pidä koosta 75H ja 75G ja monista muista, eräs henkilö kirjoittaa.

Minun melonirintojani ette todellakaan tue, sanoo eräs toinen Instagram-käyttäjä.

Kokoani ei löydy. ”All shapes and sizes” on “vain jotkin shapes ja sizes”, kirjoittaa kolmas.

Ikävä mainos minulle, joka ei kuulu joukkoon ”kaikki”… ihmettelen mihin sitten kuulun?

Meni viikko ennen kuin Lindex vastasi kritiikkiin. He kirjoittivat pahoittelevan kommentin sekä korjailivat tekstiä ottamalla muun muassa pois kohdan ”Liivit kaikille muodoille ja kaiken kokoisille”.

Hei, olemme lukeneet kaikki kommentit ja ensimmäiseksi haluamme sanoa kiitos, että olette reagoineet, jakaneet ja osoittaneet kiinnostustanne. Rakastamme todellakin naiskehoa ja arvostamme kaikkia naisvartaloita. Meillä on monia eri rintaliivimalleja ja olemme monelle naiselle se ensimmäinen valinta, mutta emme kaikille.

Ilmoitus

Olemme aivan samaa mieltä, että meidän olisi pitänyt muotoilla postaus toisin ja olemme siksi muuttaneet sitä. Olimme kertakaikkiaan liian innokkaita toivomuksessamme kannustaa naisia rakastamaan itseään ja rintojaan.

Lindexin vastaus, jonka mukaan palaute on toivottua ja että he tekevät töitä kokovalikoiman kanssa jatkuvasti, oli saanut 14 tykkäystä ja jonkin vastauksen. Sitä ennen siitä oli kuitenkin tehty jo ilmoitus Ruotsin Reklamombudsmannenille eli mainosasiamiehelle.

Lindex kirjoittaa, että ”for all shapes and sides”, mikä on harhaanjohtavaa. Siitä huolimatta miten suuri valikoima myymälässä on, he eivät voi koskaan sisällyttää siihen kaikkia. Erityisen ongelmallisen tästä tekee, että Lindexillä ei ole kovin suurta valikoimaa juuri rintaliivejä, mutta kysymyksessä on yleisesti miten ilmoittaja käyttää sanaa “kaikki”, kun se ei ole totta, ilmoituksen tehnyt henkilö kirjoittaa.

Lindex vastaa tähän, että videon tarkoituksena oli “ylistää naisten erilaisuutta ja kannustaa kaikkia naisia rakastamaan itseään ja rintojaan sellaisina kuin ne ovat”. Lindexin vastaus on paljolti samanlainen kuin Instagramissa ja he aikovat ottaa palautteesta opikseen.

Tämä ei kuitenkaan riittänyt mainonta-asiamiehelle, joka on samaa mieltä kritiikin antajien kanssa.

Mainonta-asiamies toteaa, että keskivertokuluttaja havaitsee todennäköisesti lausunnon "kaikenkokoisille ja -muotoisille", että mainostajalla on laaja valikoima rintaliivimalleja ja että jokainen voi löytää sopivan koon ja mallin. Lindex on myöntänyt, että näin ei ole. Mainonta on siis harhaanjohtavaa ja siten ristiriidassa ICC:n 5. artiklan kanssa.

ICC:n sääntöjen 24 artiklan mukaan jälkikorjaus on sinänsä toivottavaa, jos markkinointiviestintä on sääntöjen vastainen, mutta se ei tee rikkomuksesta perusteltua, Ruotsin Reklamombudsmannen kirjoittaa.