Tieto: Neljännes suomalaisista jättänyt verkko-ostamisen väliin 

Suomalaiset enemmän huolissaan kuin ruotsalaiset.

Ilmoitus

Tiedon Tietoturvabarometri selvitti Suomessa ja Ruotsissa kuluttajien näkemyksiä tietoturvasta, mukaan lukien verkkokauppa.  Yrityksen tiedotteen mukaan suomalaisista 23 prosenttia on viimeksi kuluneen vuoden aikana jättänyt verkko-ostoksia tekemättä, koska pelkäävät henkilötietojensa vuotavan väärille tahoille. Lisäksi 49 prosenttia suomalaisista on huolissaan tietojensa vuotamisesta väärille tahoille verkko-ostamisen yhteydessä.

Huolestuttava tulos

Selvityksen tulos on Suomen verkkokauppa-alan näkökulmasta huolestuttava erityisesti tulevan perjantain Black Friday -ostospäivää ajatellen. Suomen verkkokauppamarkkina Kaupan Liiton mukaan vuonna 2017 oli 4,9 miljardia euroa. Lisäksi sen kasvupotentiaali on hurja: esimerkiksi verkkokauppayhtiö Klarnan mukaan ”Black Fridayn” verkko-ostosten arvo kasvoi Suomessa vuodesta 2016 vuoteen 2017 jopa 91 prosenttia. Kuluttajien huoli voi potentiaalisesti aiheuttaa suomalaiselle verkkokaupalle tulomenetyksiä.

- Verkkokauppa ja Musta perjantai sen virstanpylväänä ovat vakiinnuttaneet asemansa Suomessa. Silti suomalaisten pelot verkkokaupan osalta ovat mielestäni korkealla tasolla. Luotettavan ja luotettavaksi koetun verkkokaupan rakentaminen tulisi olla vahvasti kauppiaiden agendalla. Luottamus molempiin - yrityksen brändiin ja itse verkkokauppaan - on verkossa erityisen kovaa valuuttaa. Kilpailuedun rakentamiselle luottamuksen, eli tietoturvan ja yksityisyydensuojan, kautta on 4,9 miljardia syytä, sama määrä kun Suomen ennustettu verkkokaupan koko, sanoo Tiedon tietoturvaliiketoiminnan johtaja Markus Melin tiedotteessa.

Ruotsalaiset ovat suomalaisia luottavaisempia verkkokaupan suhteen. Vaikka myös Ruotsissa 23 prosenttia vastaajista on kuluneen vuoden aikana jättänyt tekemättä verkko-ostoksia henkilötietojensa vuotamisen pelossa, niin Ruotsissa vain 28 prosenttia on huolissaan tietojensa päätymisestä vääriin käsiin verkkokaupoilla.

Koetaan suhteellisen turvalliseksi

Yksi verkkokaupan paradoksi on, että edellä mainittujen pelkojen rinnalla kuitenkin verkkokauppa koetaan suhteellisen turvalliseksi, tosin Suomessa Ruotsia vähemmän. Ruotsalaisista suurin osa (87 prosenttia vastanneista) kokee verkko-ostoksien tekemisen turvalliseksi. Vastaava osuus suomalaisista oli selvästi alhaisempi (69 prosenttia vastanneista).

- Mustana perjantaina ja kybermaanantaina ostoksille on virittäydytty jo aamusta, ja kun näytölle ilmestyy uskomaton tarjous, siitä on vaikea kieltäytyä. Siinä hetkessä verkkokaupan luottamus ei välttämättä joudu puntariin, varsinkaan, jos maksettava summa on pienehkö. Tällöin luotetaan esimerkiksi luottokorttiyhtiön vastuunkantamiseen. Pitkällä tähtäimellä kuluttajat tai kauppiaat eivät kuitenkaan hyödy siitä, että helppoheikit vievät verkkokaupan rahat. Menneellä vuosisadalla markkinoilla katsottiin hevoselta hampaat, se oli entisajan kansalaistaito. Nykyajan kansalaistaito on tietoturvataidot. Helpoilla käytännön toimilla voi verkko-ostamisen turvallisuutta itse helposti parantaa, Melin sanoo.