Tekoäly ja data puhututtavat Markkinoinnin viikolla

Vinkkejä tietoälyn hyödyntämisessä.

Ilmoitus

Teknologian jatkuva kehittyminen muuttaa markkinoinnin ja viestinnän toimintatapoja nopeasti. Esimerkiksi tekoäly ja koneoppiminen ovat jo arkipäivää useissa yrityksissä muun muassa chat-robottien muodossa, ja uusia tekoälyn käyttösovelluksia kehitellään koko ajan. Teknologian kehityksen ohella kasvava datan määrä ja datan merkitys nousevat esille alan puheenaiheissa. Näistä ja muista markkinointiviestinnän ajankohtaisista ilmiöistä keskustellaan Markkinoinnin viikolla 4.–5.9. Messukeskuksessa Helsingissä.

Iso mahdollisuus

Meltwaterin yksikönvetäjän Juri Volaman mukaan ulkoinen tieto ja tekoäly ovat organisaatiolle iso mahdollisuus. Hän esittelee käytännön esimerkkejä ja kertoo, miten organisaation ulkopuolella olevaa avointa dataa voi hyödyntää kaikkein tehokkaimmin. Koneoppimisesta puhuvat Dagmarin digistrategisti Heini Nuutinen ja sisältökokemuksen johtaja Sami Aittovaara. He kertovat, miten koneoppimista voidaan hyödyntää erityisesti asiakaskokemuksen parantamisessa.

Koodiviidakon myyntipäällikkö Simo Ikonen puolestaan antaa vinkkejä tekoälyn hyödyntämiseen viestinnässä. Markkinoinnin kiihtyvä muutosvauhti edellyttää organisaatioilta kykyä oppia jatkuvasti. Sanoma Media Finlandin johtajan Paula Hernetkoski ja datakehityspäällikkö Jyrki Kostiainen esittelevät datayhteistyöhön perustuvaa liiketoiminnan mallia, jossa mainostajan dataa rikastetaan median datalla. Maliin taustalla on merkityksellisen tiedon tunnistaminen eri tietolähteistä.

- Merkityksellisen tiedon ja datan avulla pyritään usein parempaan asiakasymmärrykseen, mutta miten datasta saadaan suodatettua tätä ymmärrystä, kysyy Fonectan liiketoimintajohtaja Vesa-Pekka Kirsi lehdistötiedotteessa.

Hänen mukaansa yritys voi datan avulla kasvattaa asiakasymmärryksen lisäksi myös bisnestään.