Tavoitteena miljoona puhelinta

Elektroniikkaketju Gigantti aloitti Miljoona luuria-kampanjan. Tarkoituksena on kerätä käytöstä poistetut puhelimet kierrätykseen.

Gigantti teki tutkimuksen, jonka mukaan 75 prosentilla suomalaisista on kotonaan pari kolme puhelinta, jotka ovat jo pois käytöstä.

Puhelimissa on kuitenkin paljon uudelleenkäytettäviä raaka-aineita, kuten jalometalleja, jotka voi laittaa kierrätykseen. Yhtiö aloitti keräyksen, jonka tavoitteena on kerätä miljoona puhelinta vuoden aikana.

Ilmoitus

Gigantin kyselyn mukaan leijonanosa, 59 prosenttia suomalaisista piti vanhaa puhelinta varapuhelimena. 28 prosenttia säilytti vanhaa puhelinta sen sisältämien kuvien tai tiedostojen takia ja 23 prosenttia vastaajista oli jo ollut aikeissa laittaa vanhan puhelimensa kierrätykseen.

Gigantti kertoo, että 95 prosenttia puhelimen materiaaleista on kierrätettäviä. Viidennes ei kuitenkaan tiedä mihin puhelimen voisi viedä kierrätettäväksi.

Laitteiden oikeaoppinen kierrätys on ehdottoman tärkeää. Kallisarvoisten raaka-aineiden lisäksi elektroniikkalaitteet sisältävät haitallisia ja myrkyllisiä aineita, kuten lyijyä, elohopeaa, kromia ja arseenia, joiden käsittely vaatii asiantuntemusta. Jos jätteitä ei lajitella oikein, voivat nämä aineet ajautua saastuttamaan maaperää tai vesistöä, Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela kertoo tiedotteessa.

Gigantti toimittaa puhelimet edelleen Kuusakoskelle, joka muuttaa puhelimet elekroniikan valmistuksessa tarvittaviksi raaka-aineiksi.

Puhelimet kuljetetaan meille sinetöidyissä astioissa, mikä varmistaa prosessimme tietoturvallisuuden. Puhelin puretaan osaksi manuaalisesti käsin ja osaksi murskaten. Murskatusta puhelimesta mitään tietoja ei voi enää palauttaa, joten sen myötä tietoturvariskit poistuvat, kierrätysyhtiö Kuusakosken asiakaskokemuspäällikkö Tatu Karlström kertoo.

Miljoona luuria-kampanjalle on omat kierrätysastiansa Gigantin kivijalkamyymälöissä, mutta tiskien takana ja kierrätettäväksi tarkoitettu puhelin annetaan myymälän henkilökunnalle.

Kampanjan päätteeksi Gigantti aikoo luovuttaa 20 000 euroa Suomen luonnonsuojeluliiton ydintyöhön, elektroniikkajätti kertoo.

Ketjun myymäläverkoston kautta kierrätetään noin 8 000 tonnia kodinkone- ja elektroniikkajätettä vuodessa.

Ilmoitus