Tavoite: Kouluttaa 750 uutta aloittavaa verkkokauppiasta

”Verkkokauppa kasvuun kehittämällä asiakaslähtöisiä ja sujuvia verkkokaupanratkaisuja.”



Osuuspankkiryhmässä on vahva usko suomalaisen verkkokaupan kasvuun. Sen tavoitteena on kouluttaa Suomeen 750 uutta aloittavaa verkkopauppiasta Päivässä Verkkokauppiaaksi-konseptillaan yhteistyössä Woolmanin kanssa, joka toimii kouluttajana.

OP Kaupankäynnissä työskentelee OP Ryhmässä tällä hetkellä noin 50 henkeä, ja sen toiminta keskittyy Helsinkiin, Tampereelle ja Ouluun. Yrityksen tavoitteena on auttaa suomalaista kauppiasta ottamaan osansa digitaalisen kaupan kasvusta ja menestymään globaalissa kilpailussa huolehtimalla sujuvasta rahaliikenteestä ja kehittämällä kauppiasosaamista. Asiakkaina tällä hetkellä on noin 10 000 verkko- ja 500 kivijalkakauppiasta.

– Edustamme OP Ryhmän sisällä OP Kaupankäynnin ja Maksamisen palveluita, johon kuuluu useiden eri yhtiöiden tuotteita ja palveluita, joita tarjoamme erityisesti suomalaisille kaupan alan yrityksille, sekä vauhdittaaksemme että mahdollistaaksemme sujuvan kaupankäynnin niin kivijalka-, kuin verkkokaupassa, Perttu Kroger, OP:n Uudet kaupankäynnin ja maksamisen palveluiden johtaja kertoo.

Emeetissä OP Ryhmää edustavat maksunvälitys Checkout Finland ja monikanavamyynnin tuotehallinta OP Kassa, joka yhdistää kivijalkakaupan ja verkkokaupan tuote- ja tilaushallinnan. Yritys toimii pääasiassa Suomessa, mutta toimilupa on Euroopan laajuisesti, erityisesti maksunvälityksessä.

– Checkoutin maksunvälitystoiminnassa meillä onkin jo useita ulkomaalaisia yrityksiä asiakkainamme, jotka tarvitsevat verkkokauppansa tueksi Suomen kattavimman maksutapavalikoiman tukemaan suomalaisten asiakkaiden ostamista, Kroger kertoo. Maksunvälitystoimintamme piiriin olemme tuomassa useita uusia maksutapoja kauppiaiden käyttöön, mm. OP Lasku, ApplePay, Siirto, American Express ja teleoperaattorimaksut. OP Kassa tuote- ja tilaushallinta palvelumme piiriin olemme mm. tuomassa uudet maksupäätteet ja monimyymälätuen kivijalkakauppiaille. Lisäksi toki kasvatamme OP Kassa palvelun yhteensopivuutta eri verkkokauppa-alustoihin. Tällä hetkellä tuki on ainoastaan Shopify verkkokaupoille, hän jatkaa.

Kuinka saada Suomen verkkokauppa kasvuun?

– Kehittämällä asiakaslähtöisiä ja sujuvia verkkokaupanratkaisuja, jotka edesauttavat kuluttajan saumattoman ostokokeman ja itse kaupan syntymistä digitaalisissa kanavissa, sekä viemällä verkkokauppiaaksi tulemisen ilosanomaa sekä koulutuksellista osaamisen sisältöä suomalaisten yritysten ja yrittäjien keskuuteen. Olemme toteuttaneet tätä viestiä perustamalla päivässä verkkokauppiaaksi konseptin ja kiertueen, jonka puitteissa olemme kouluttaneet tähän mennessä uusia verkkokauppiaita jo 6 eri paikkakunnalla tänä vuonna, ja syksyn aikana vierailemme vielä toisella 6 paikkakunnalla, tavoitteena kouluttaa vuoden aikana yli 750 uutta aloittavaa verkkokauppiasta Suomeen.

Mitkä ovat (Suomen) verkkokauppiaiden suurimmat haasteet ja mahdollisuudet?

– Suurimmat haasteet: Uskallus aloittaa heti globaali toiminta verkkokaupan osalta ja sitä tukevat koulutus- sekä muut tukipalvelut. Verkkokaupan toimialan osaamisen ja yleisen koulutuksen puute, erityisesti markkinoinnin ja growth hackingin osalta. Kansainvälisten verkkokauppa/markkinapaikka jättien tuleminen Suomeen vieden mahdollisen kotimaisten yritysten ansainnan, ja samalla vetäen kotimaisen kuluttajien käytössä olevan rahavirran kasvavissa määrin ulkomaille, jolloin ei talouteen synny positiivisen kulutusvirran kautta kiertoa muun muassa uusille investoinneille, Kroger sanoo.

– Suurimmat mahdollisuudet: Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden korkean laadun viestin vieminen globaaliksi ilmiöksi, ja suomalaisten tuotteiden ja palveluiden laaja levikki globaalista toimivan verkkokaupan kautta. Uuden verkkokauppayrittäjä sukupolven luominen, jolla olisi positiivinen vaikutus kotimaiseen työllisyys tilanteeseen. Suomalaisen bruttokansantuotteen kasvu kansainvälisen verkkokauppatoiminnan kehityksen ja kiihdyttämisen kautta, hän jatkaa.

Miksi olette mukana tukemassa Emeetiä?

– Aiemmin mainituista syistä, eli Suomi tarvitsee lisää ammattitaitoisia uusia verkkokauppiaita ja haluamme auttaa tässä tavoitteessa. Sekä haluamme että verkkokauppiailla on parhaat mahdolliset palvelut käytössä, jossa voimme heitä auttaa maksamisen sekä tuote- ja tilaushallinnan osalta.

Mitä odotuksia teillä on Emeetin suhteen?

– Mielenkiintoista ja sivistävää keskustelua alan ammattilaisten keskuudessa. Oppia uutta, sekä verkostoitua alan toimijoihin, Perttu Kroger päättää.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest