Tätä kuluttajat haluavat ruuan verkkokaupalta: Laaja valikoima

K-Ryhmä toteutti Ruokaostosten tekeminen verkosta-kyselytutkimuksen, jossa kartoitettiin kuluttajien suhtautumista ruuan onlineosteluun.

45 prosenttia vastaajista kertoo laajan valikoiman olevan keskeisin tekijä, kun sen lisäksi valittavana oli myös edullinen hintataso ja nopea toimitus. 84 prosenttia pitää laajaa valikoimaa erittäin tai melko tärkeänä asiana ruuan verkkokaupassa myös silloin, kun kysymys on hyvästä verkko-ostokokemuksesta.

Asiakkaat osaavat selvästi jo odottaa verkkokaupalta laajaa valikoimaa. Olemme pitkään panostaneet siihen, että tuttu kaupan valikoima – paikalliset erikoisuudet, palvelutiskin herkut ja kaupan omat tuotteet mukaan lukien – ovat asiakkaiden saatavilla kätevästi myös verkon kautta, Keskon ruoan verkkokaupan ja digitaalisten palvelujen johtaja Antti Rajala kertoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Keskon kyselyn mukaan suomalaisten suhtautuminen ruuan verkkokauppaan on positiivista ja 70 prosenttia vastaajista on joko tehnyt ruokaostoksia netissä tai voisi harkita sitä. 

Ruuan verkko-ostot jätetään tekemättä sen vuoksi, että tuotteet halutaan valita itse tai että kaupassa käynti tuntuu mukavalta.

Tämä tulos tukee visiotamme, että tulevaisuuden ruokakauppa on verkon ja kivijalan liitto. Molempia tulee siis kehittää. Tuotteiden valitsemiseen liittyvästä huolesta päästään yleensä ensimmäisen tilauksen saapuessa. Verkkokaupan keräilijät on koulutettu keräämään tuotteet huolella ja kuin itselle, Rajala sanoo.

 

Käytettävyys on a ja o

Ruuan verkkokauppaostossa alustan käytettävyydellä on huomattava rooli. Tärkeintä kyselyyn vastaajille on se, että tuotteita voi etsiä hakutoiminnolla. 93 prosenttia vastaajista sanoo näin. Helppokäyttöisyyden mainitsi 92 prosenttia vastaajista ja 88 prosentille on tärkeää, että alennukset ja tarjousmerkinnät ovat selkeästi esillä. Yhtä moni eli 88 prosenttia on myös sitä mieltä, että selkeä ja miellyttävä ulkonäkö on tärkeää. Myös kuvien merkitys on suuri ja 88 prosenttia pitää tätä tärkeänä.

Verkkokaupan elämyksellisyys on nostanut merkitystään ja tämän kyselyn mukaan 67 prosenttia pitää ilmaisnäytteitä tärkeimpänä ominaisuutena. 62 prosentille on merkityksellistä, että näkymää voi muokata itselle sopivaksi ja 58 prosenttia haluaa tehdä tuotevertailuja. Esimerkiksi liikkuvasta kuvasta on kiinnostunut vain 15 prosenttia kyselyyn vastanneista.

Olemme selvittäneet ja pohtineet viime aikoina paljon sitä, miten kivijalkakaupan tarjoamaa elämyksellisyyttä voisi tuoda myös verkon puolelle. Vastausten perusteella kuluttajat suhtautuvat verkkokaupan elämyksellisyyteen melko käytännönläheisesti: se rakentuu monipuolisen hyötykokemuksen ympärille eli toimivuus, sujuvuus ja helppous alusta loppuun korostuvat. Uskomme kuitenkin, että verkkokaupan käytön lisääntyessä myös kuluttajien odotukset kasvavat, ja siksi on tärkeää kehittää palvelua koko ajan asiakkaiden odotusten täyttämiseksi – tai mieluummin ylittämiseksi, Antti Rajala sanoo.

 

Ilmoitus

Ruuan verkkokauppa muutoksessa

Entistä monipuolisempiin odotuksiin vastaamiseksi ruoan verkkokauppaa kehitetään nyt monella polulla. Vaikka tutkimuksenkin mukaan perinteinen seuraavan päivän kotiinkuljetus on suosituin toimitustapa, pikatoimituksen kokee tarpeisiinsa sopivaksi noin 40 prosenttia vastaajista. Olemme syksyn aikana laajentaneet verkkokaupan pikatoimitusten tarjontaa ja palvelun saama suosio on ollut yllätys, Antti Rajala sanoo.

Kesko kertoo kehittävänsä myös noutopalvelua entistä paremmaksi ja uusi ratkaisuja kehitellään, kuten laajempia ja jopa yöaikaan ulottuvia noutoaikoja. 

Ostokset saa noudettaessa mukaan nyt minuuteissa. Noudon osuus verkkokauppatoimituksissa on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna erittäin pieni, joten kasvun varaa on: Ruotsissa osuus on 50 prosenttia, mutta esimerkiksi K-kaupoissa 36 prosenttia – pääkaupunkiseudulla vain noin 20 prosenttia. Vaihtoehdon kehittämiselle on siis tarvetta, ja se onkin yksi verkkokaupan kasvun edellytyksistä Suomessa, hän kertoo.