Tampereesta ollaan leipomassa verkkokaupan pääkaupunkia

Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski lähti ajamaan Tamperetta verkkokaupan pääkaupungiksi – idea on saanut loistavan vastaanoton.

Tampere tähtää Suomen ykköseksi verkkokaupan alalla ja aikeena on nyt tulla koko Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi. Idea lähti kytemään, kun Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski katseli keskustan kuihtuvaa ydintä.

Tamperelaisena minulla on huoli siitä, kuinka kauppa karkaa kaupunkimme sydämestä. Hämeenkadulla on nytkin yli 10 000 neliötä tyhjillään, aivan paraatipaikoilla. Verkkokaupan huikean nopea kasvu on hyödynnettävä! Tyhjiin tiloihin elinvoimaisia showroomeja, kaikin tavoin verkkokaupan ja perinteisen kaupan hedelmällistä rinnakkaineloa tukien. Siinä on meille loistava tilaisuus näyttää esimerkkiä koko maalle. Laitetaan Hämeenkatu hehkumaan! Korkiakoski sanoo Vilkkaan tiedotteessa.

Ilmoitus

Nyt asialla on laaja tuki.

Arvioin tätä hyvää ideaa erityisesti yritysten näkökulmasta. Haluamme kehittää kaupunkia ja sen keskustaa omien valttiemme pohjalta, ja verkkokaupan saaminen paremmin kivijalkakaupan tueksi olisi juuri sitä. Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa. Joten, tehdään Tampereesta Suomen verkkokaupan veturi, Pormestari Lauri Lyly sanoo ja jatkaa:

Tässä meillä on hyvä mahdollisuus vaikuttaa siihen, että kaupunki ja sen keskusta lähtevät niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikajänteellä kehittymään suotuisasti. Raitiovaunun koeliikenne on sopivasti alkamassa ensi vuoden huhtikuussa.

Pandemia on saanut verkkokaupan hurjaan nostoon, mutta fyysisille liikkeille se on ollut kuolemaksi eikä läsnäolo kaupungin keskustoissa ole enää mikään itsestäänselvyys. Yksi Tampereelta maailmalle ponnistanut brändi on Palmroth, joka on äskettäin palannut takaisin kaupungin keskustaan – kiitos verkkokaupan.

Kasvavan verkkokaupan ansiosta olemme nyt keskustaan tulleet. Nyt keskustan liikkeemme toimii meille sekä verkkokauppana että showroomina, joka poikii kauppaa niin kivijalassa kuin verkossakin. Tampere on meille loistava sijainti. Kasvava kaupunki, pääkaupunkiseutua edullisemmat liiketilat, laaja osaaminen ja hyvä logistiikka. Tampere voi kasvaa esikuvaksi koko Suomelle, yhtiön toimitusjohtaja Mikko Palmroth kertoo.

Tampereen kaupunginvaltuustossa idea on saanut selvän enemmistön tuen, ja myös Tampereen kauppakamari näkee verkkokaupan tukitoiminnoissa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia alueelle.

Verkkokauppa on kasvanut vahvasti, mutta toisaalta sen kasvupotentiaali on vielä valtava. Verkkokauppa on nouseva megatrendi, jossa erilaiset kivijalka- ja verkkokaupan hybridimallit ovat nykypäivää. Tampereella on ehdottomasti mahdollisuus olla edelläkävijä näissä teemoissa, kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund sanoo.

Asiasta kertoi Vilkas Group tiedotteessa.

Ilmoitus