Täällä on Euroopan vahvimmat verkkokauppamarkkinat

300 miljoonaa kuluttajaa on ostanut verkossa.

Ehandel kertoi eilen PostNordin raportista E-commerce in Europe 2021 Suomen osalta. Raportti ottaa pulssin eurooppalaisen verkkokaupan ajankohtaisesta tilasta ja logistiikkajätti on teettänyt sen vuodesta 2014 lähtien.

PostNord osoittaa Saksaa ja Isoa-Britanniaa Euroopan vahvimpina verkkokauppamarkkinoina, mikä ei nyt ole kenellekään erityisen suuri yllätys. Viimeisimmän vuoden aikana 62 miljoonaa saksalaista ja 49 miljoonaa brittiä on ostellut verkossa, mikä tekee näistä markkinoista erittäin kutkuttelevat.

Ilmoitus

Hieman vähemmän aktiivisempia verkkokauppamaita ovat puolestaan Puola, Espanja ja Italia. Maat ovat kuitenkin isoja ja esimerkiksi Italiassa 40 miljoonaa kuluttajaa on tehnyt verkko-ostoksia, mikä on paljon verrattuna esimerkiksi Suomeen, jossa netissa on shoppaillut 4,1 miljoonaa henkilöä. Naapurimaassa Ruotsissa luku 7,6 miljoonaa.

Huomion arvoista lienee myös se, miten paljon kuluttajat laittavat keskimäärin rahaa verkko-ostoonsa vuodessa. Kärjessä tässäkin ovat Saksa ja Iso-Britannia yli 2000 eurolla vuodessa, mutta voitto menee Tanskaan, jossa summa on 2916 euroa vuodessa. Listauksen pohjalta löytyy Puola, jossa verkosta ostetaan 1296 eurolla vuodessa.

Ehandel kirjoitti eilen asiasta Suomen osalta ja lisää siitä voit lukea täältä.

Kaikkiaan Euroopasta löytyy 297 miljoonaa verkkokauppa-asiakasta, PostNordin tutkimuksen mukaan ja he käyttävät kaikkiaan 465 miljardia euroa rahaa ostoihinsa vuosittain.

Eurooppalaisten määrä, jotka ostavat verkosta on kasvanut, mutta ulkomailta ostetaan entistä vähemmän.

Rajakauppa on sen sijaan vähentynyt viime vuoteen verrattuna. 216 miljoonaa kuluttajaa on tehnyt rajoja ylittäviä verkkokauppaostoja. Pandemia on merkinnyt sulkemisia ja ongelmia tavaroiden saannissa, erityisesti Aasiasta. Sairauden puhkeaminen on sulkenut satamia ja konttipula on luonut suuren huolen logistiikkaketjuissa, PostNord kirjoittaa raportissa.

Suosituimmat maat, joista verkkokauppaostoksia tehdään ovat Kiina, Iso-Britannia, USA ja Saksa huikealla marginaalilla.

Maat, joissa pandemia on pistänyt verkkokauppaan erityisen paljon vauhtia ovat Espanja, Iso-Britannia ja Italia. Iso-Britannia näkyy tässä kohtaa erityisesti, koska Espanja ja Italia ovat joutuneet tekemään töitä noustakseen ylöspäin hyvin alhaisilta tasoilta. Erityisesti nuoremmat kuluttajat ovat kasvattaneet nettiostojensa määrää viime aikoina.

Ilmoitus

Toinen mielenkiintoinen kysymys, jonka PostNord asettaa, on kuinka paljon kuluttajat aikovat ostaa verkosta kun pandemia on selätetty. Useimmissa maissa suurin piirtein yhtä useat aikovat ostaa enemmän verrattuna siihen kuinka moni aikoo ostaa vähemmän. Joitakin poikkeuksia kuitenkin on, sillä Puolassa, Espanjassa ja Italiassa into ostaa verkosta vaikuttaa olevan erityisen suurta. Sitä voi verrata Hollantiin, Belgiaan ja Saksaan, jossa monet aikovat tehdä vähemmän ostoksia onlinella.

Tämä todennäköisesti, koska esimerkiksi Saksassa ollaan edelleen melko perinteisiä ja monet suosivat edelleen ostoksien tekoa fyysisissä myymälöissä, PostNord toteaa raportissa.