Suomi

Urheilukauppa käy – muotikauppojen asiakasmäärät kaukana normaalitilanteesta

Muoti- ja urheilukauppa ry esitteli tuoreita lukuja eilen. Niiden mukaan koronan aiheuttaman asiakaskadon jälkeen käyntien määrät liikkeissä ovat lähteneet kasvuun, mutta normaalitilanteeseen on vielä matkaa. Kesäkuussa muotivaatteiden kauppa supistui vielä -0,2 prosenttia ja kenkäkauppa -2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Urheilukauppa jatkaa sen sijaan kasvua. Maalis- ja huhtikuussa pandemia kouraisi eritoten muotikauppaa. Kävijämäärien normaalitason saldoluku on nolla….

”Miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”

Valtava määrä uusia asiakkaita löysi koronan myötä verkkokaupat. Digiloikka on todellakin tapahtunut ja sen taloudellinen merkitys on suuri. Euromääräinen kasvu ei ole yhtä suurta kuin tilausmäärien kasvu, mutta 25 prosentin euromääräinen lisäys huhti-kesäkuussa merkitsee sitä, että verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin, Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski sanoo tiedotteessa tänään. Elinkeinoelämäntutkimuslaitoksen, ETLA:n toimitusjohtaja Aki…

Kesän buumi: Retkeily

70 prosenttia vastaajista aikoo myös yöpyä teltassa tai riippumatossa. Samalla retkeilyyn panostetaan myös taloudellisesti, mikä näkyy Scandinavian Outdoorin mukaan verkkokaupan myynnissä. Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna Scandinavian Outdoorin verkkokaupan myynti kasvoi huhti- ja toukokuun aikana 95 prosenttia. Tällä linjalla on myös kyselyyn vastanneet henkilöt, sillä kolmannes vastaajista kertoi tekevänsä retkeilyyn ja ulkoiluun liittyviä hankintoja enemmän…

Kaksikolmasosaa korttimaksuista on lähimaksuja

Nets kertoo tänään, että lähimaksujen suosio on noussut Suomessa sen jälkeen kun summan ylärajaa nostettiin reilu vuosi sitten 50 euroon. Lähimaksu on paitsi yksinkertainen tapa suorittaa maksu, se lisää Netsin mukaan myös turvallisuutta, kun henkilökohtaista tunnuslukua ei tarvitse syöttää maksupäätteelle. Pandemian aikana sen hygieenisyys on niin ikään noussut arvoon arvaamattomaan. Netsin tilastojen mukaan tällä hetkellä…

”Verkko-ostaminen on tullut jäädäkseen”

PwC ja Norstat tekivät tutkimuksen, joka osoittaa, että pandemian tuomat rajoitukset lisäsivät verkkokauppaa ja monet kuluttajat pitävät muutosta pysyvänä. PwC:n strategiakonsultointiin erikoistunut yksikkö Strategy& ja Norstat tarkastelivat huhtikuussa, miten Covid-19 on vaikuttanut kuluttajien tottumuksiin Pohjoismaissa väliaikaisesti ja miltä se näyttää pitkällä juoksulla. Vastaajia oli 5 500 Suomesta, Norjasta, Ruotsista ja Tanskasta. Verkkokaupalle pandemia on ollut mannaa,…

Klarna tutki eläkeikään ehtineiden suhtautumista verkkokauppaan

Maksujätti Klarna tutki vanhemman sukupolven suhtautumista nettishoppailuun. Sen mukaan joka kolmas yli 65-vuotias kokee tekevänsä verkko-ostoksia sujuvasti. Yli 80-vuotiaista tätä mieltä on enää vain 18 prosenttia eli alle viidennes. Leijonanosa eli 72 prosenttia eläkeiän saavuttaneesta kertoo kuitenkin, että heillä on halu oppia lisää digitaalisista työkaluista, jotka helpottavat arkea. Tällaisia asioita ovat muun muassa ostokset sekä…

Suomalaisyhtiö osti vähemmistöosuuden amerikkalaisyrityksestä

Muun muassa Amazonin kumppanina toimiva Shero Commerce on saanut suomalaisen vähemmistöomistajan, kun Ambientia Group osti itselleen viidenneksen vähemmistöosuuden kaupan alan digitalisoitumiseen erikoistuneesta teknologiayrityksestä. Kumppaneiden tavoitteena on pystyä palvelemaan asiakkaita jatkossa entistä kokonaisvaltaisemmin sekä kasvaa yhdessä niin Euroopan kuin Yhdysvaltain markkinoilla. Yritysosto palvelee jalkautumistamme erityisesti Amerikan markkinoille. Shero Commercen ja Ambientian strateginen kumppanuus myös asemoi meidät…

VR:n kauko- ja lähiliikenteen liput jatkossa samoista myyntikanavista

VR kertoi samalla, että lähijunalippujen erilliset kanavat VR Lähijunat -sovellus sekä beta.vr.fi-sivusto suljettiin eilen. VR Matkalla sovellusta sekä uusi.vr.fi-verkkopalvelua on kehitetty vaiheittain pilottiryhmän avulla. Uusissa kanavissa asioinnista on tehty asiakkaille mahdollisimman yksinkertaista ja vaivatonta. VR Matkalla -sovellus on kerännyt asiakkailta paljon kehuja helppokäyttöisyydestään, ja sovellus on palkittukin käyttökokemuksestaan, VR:n digitaalisista palveluista ja markkinoinnista vastaava Vanessa…

Akateeminen Kirjakauppa ja Booky.fi yhteistyöhön

Haluamme tarjota kaikille asiakkaillemme mahdollisuuden tilata kirjat suoraan kotiin. Booky.fi:n asiantuntemus ja pitkä kokemus verkkokirjakaupan alalla tukevat tavoitettamme. Lisäksi voimme nyt tarjoamme entistäkin laajemman valikoiman ja miellyttävän ostokokemuksen, Akateemisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Magnus Brundin kertoo yhteistyön tavoitteista. Yhteistyö käsittää verkkokauppa-alustan lisäksi asiakaspalvelun, osto- ja logistiikkatoiminnot sekä verkkokaupan ylläpitoon liittyvät palvelut. Markkinoinnin Akateeminen Kirjakauppa hoitaa itse. Olemme…

Silmälasit saa nyt verkkokaupasta – tulossa virtuaalinen sovitusmahdollisuus

Ketjuilla on ollut jo aiemmin verkkokauppa, mutta sieltä on voinut tilata vain piilolinssejä sekä aurinkolaseja ilman vahvuuksia. Yksi yrityksen painopisteistä on kuitenkin ollut verkkokaupan kehittäminen ja kuten muillakin aloilla, korona vauhditti tilannetta. Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut ja yhä useammat ostokset tehdään verkosta. Tällä on tulevaisuudessa varmasti yhä enemmän vaikutusta myös optiseen alaan ja optikkoliikkeiden asiakkaiden…