”Suomella on iso verkkokauppamarkkina naapurissa”


- Pakettien lähettäminen Venäjälle ei ole vaikeaa, sanoo WCargon omistaja Olga Wegelius.

16 vuotta Pohjoismaiden ja Venäjän välillä logistiikkapalveluita välittänyt WCargo on brändäämässä yritystä ja nimeksi tulee lähiaikoina Ruspost Express. Nimen vaihto pitää sisällään uudet kotisivut kuin suuren digitalisoinnin. Uudistus on tehty nimenomaan verkkokauppiaille. Tuttu WCargo jää nimeksi rahtipuolen toimintaan.

Pitkään alalla toimineella yrityksellä on ollut viimeisen 1,5 vuoden ajan Venäjän Postin virallinen edustus Suomessa, Pohjoismaissa ja Baltiassa yksinoikeudella. Virallinen edustus keventää dokumentaatiokuormaa ja antaa asiakkaille suoran yhteyden Venäjän Postiin ilman välikäsiä.

Ilmoitus

Suomesta paketit lähtevät kohti Venäjää WCargon varastolta Virolahdelta. Varasto on rajanylityspisteen vieressä ja WCargolla on käytössä Venäjän postin rekat, joiden kyydissä tavarat rullaavat rajan yli venäläisille kuluttajille. Lähetyksiä tulee tällä hetkellä eniten Amerikasta ja Kiinasta.

 

 

”Venäjän verkkokauppamarkkinat kehittyvät vauhdilla”

Suomalaisille ja pohjoismaisille verkkokauppiaille palvelu avaa portit uusille markkinoille. Wegeliuksen mukaan Venäjälle lähettäminen ei ole sen monimutkaisempaa kuin muuallekaan. WCargo hoitaa tarvittavat dokumentaatiot ja vientiassistentti Terhi Nykäsen mukaan prosessi on tehty asiakkaalle mahdollisimman helpoksi.

Verkkokauppa Venäjälle lisääntyy ja kysyntä esimerkiksi lasten vaatteiden, elektroniikan ja kodin pientavaroiden kohdalla on suurta. Venäläiset pitävät myös ulkoilusta ja tästä syystä kaikki retkeilyyn ja ulkoiluun liittyvä tavara kiinnostaa venäläisiä. Hyvinvointituotteiden kysyntä on valtava.

- Suomi on nukahtanut ja muu maailma menee vauhdilla ohi, Olga Wegelius kuvailee tämän hetken kehitystä.

Markkinat Venäjällä ovat suuret ja kasvavat vauhdilla. Verkkokaupan kohdalla maa on nousemassa EU:n tasolle jo lähivuosien aikana. Tällä hetkellä vain 35 prosenttia venäläisistä kuluttajista ostaa verkkokaupasta, mutta Venäjän on arvioitu pääsevät EU:n 60 prosentin tasolle jo vuosien 2023-2024 aikana.

 

Ilmoitus

 

Asiakaspalvelukynnys voi kauhistuttaa

Olga Wegeliuksella on venäläinen tausta ja hän hallitsee kielen, kuten lähes kaikki WCargolla työskentelevät.

- Se, mitä verkkokauppiaat pelkäävät on asiakaspalvelu. Meidän palveluun kuuluu aina myös venäjänkielinen asiakaspalvelu kaikkiin kuljetukseen liittyvissä asioissa. Onpa kyseessä ennakkotiedustelu vientirajoituksista, erikoisluvista tai asiakkaan yhteydenotto vahingoittuneesta paketista. Me hoidamme kaiken ja tarvittaessa heillä on ns. “kuuma linja” suoraan Venäjän Postin eri organisaatioihin, Wegelius selvittää.

Hän käyttää oman yrityksensä asiakaspalvelussa myös Chatbotia – robottia, joka vastaa automaattisesti kysymyksiin, jotka robotti osaa ja lähettää loput kysymyksistä edelleen asiakaspalveluun.

 

 

Kuluttajilla on ostovoimaa

Wegeliuksen mukaan WCargon eli Ruspost Expressin hinnat ovat huokeat ja yritykset eivät maksa turhille välikäsille käyttämällä suoraan palveluja.

80 prosenttia yrityksen kautta lähtevistä paketeista menee Suomen lähialueille Pietariin ja Moskovaan, mutta Venäjän postin verkosto kattaa koko maan ja kaukaisimmat lähetykset menevät Japanin rajamaille Aasiaan.

Tällä hetkellä WCargon Virolahden varastolta ajetaan kolme rekkalastillista paketteja viikossa Venäjälle. Verkkokauppa kasvattaa volyymeja kun yhä useampi pohjoismainen yritys näkee ison maan potentiaalin. Wegeliuksen mukaan venäläisillä kuluttajilla on ostovoimaa.

 

 

”Meidän messagemme on”

WCargon tarina on samantyyppinen kuin monilla muillakin yrityksillä. Olga Wegelius kompastui yrittäjäksi ja toiminta kasvoi asteittain kohti nykyistä. Aluksi hän oli töissä toisaalla kunnes raskaaksi tultuaan aloitti oman yrityksen. Ensimmäinen asiakas oli hänen entinen työnantajansa. Todellinen potku kasvuun oli uran alussa tapahtunut yllätys. Wegeliuksen puhelin soi ja hänelle ilmoitettiin, että varaston edessä seisoi kaksi rekka-autollista Sonyn elektroniikkaa. Nuori yrittäjä tyrmistyi ja vakuutti soittajalle, että autot ovat tulleet väärään osoitteeseen. Näin se ei kuitenkaan ollut. Hän selvisi tilanteesta ja logistiikkayritys oli päässyt tositoimiin.

- Olen oppinut tämän kantapään kautta, Olga Wegelius naurahtaa.

Olga omistaa 80 prosenttia yrityksen osakkeista ja 20 prosenttia ovat hänen aviomiehensä hallussa. Terhi Nykänen on yrityksen vientiassistentti ja hoitaa asiakasrajapintaa yhdessä terminaalin asiakaspalvelun kanssa.

- Meidän messagemme on, että pohjoismaiset verkkokauppayritykset olisivat rohkeita lähtemään Venäjän markkinoille ja missiomme on avata yrityksille ovi Venäjän markkinoille, Nykänen sanoo.