Suomalaisyritys: Tuotesuojaukset kuntoon Amazonissa

"Kannattaisi panostaa Amazoniin oman verkkokaupan sijaan."

Yritys ei omista omaa tuotettaan automaattisesti Amazonissa. Mikäli yritys tähtää globaaleille markkinoille Amazonin avulla, on tuote ehdottomasti suojattava Amazonin brändirekisteröinnillä. Muutoin vaarana on, että brändi kaapataan ja brändin imago romuttuu. Pahimmassa tapauksessa tuotteen alkuperäinen omistaja blokataan ulos Amazonista, jolloin toinen toimija kerää voitot tuotteen myynnistä.

Ilmoitus

Näin kirjoittaa lehdistötiedotteessa Retime,  joka on erikoistunut Amazonin verkkokauppaprojekteihin ja markkinointiin ja tekee brändirekisteröintejä asiakkailleen.

- Aivan ensimmäisenä oma tuote on rekisteröitävä Amazonin brändirekisteriin. Vasta sitten rakennetaan myynnin ja markkinoinnin logiikka. Muuten työntää oman tuotteensa muiden syliin ja joku toinen kerää eurot, toteaa liiketoimintajohtaja Pasi Bruun tiedotteessa.

Arviolta 80 prosenttia suomalaisyrityksistä kannattaisi panostaa Amazoniin oman verkkokaupan sijaan. Amazonin markkinapaikoissa pyörii vuosittain yli 300 miljoonaa ostajaa ja paketteja lähtee päivittäin yli 1,6 miljoonaa. Erityisesti suomalaiselintarvikkeille markkinapaikka voi olla rahasampo.

Useita kauhuskenaarioita

Ilman tavaramerkkirekisteröintiä maailmanvalloitus voi tyssätä tai viivästyä kalliisti. Jo nyt suomalaistuotteita myydään Amazonissa yli- ja alihintaan. Tuotteen alkuperäinen omistaja ei edes tiedä sitä.

- Ajatellaanpa tilanne, että pientuottaja on itse perustanut Amazoniin myyntitilin kalasäilykkeilleen. Tavaramerkin rekisteröinti on hötäkässä laiminlyöty. Joku toinen kauppias ostaa pientuottajalta tai jakelijalta suuren erän ja tekee tukkumyyntisopimuksen Amazonin kanssa.  Sen jälkeen Amazon omistaa tuotteet. Se päättää tuote- ja brändisisällöistä ja hinnoittelusta eikä pientuottaja voi enää vaikuttaa bulvaanin hintaan. Pian kalasäilykkeen alkuperäinen tuottaja lopettaa myynnin Amazonissa. Jos hän olisi rekisteröinyt tavaramerkkinsä, bulvaani ei olisi pystynyt myymään tuotetta alle pientuottajan hinnan, Bruun havainnollistaa.

Jos tavaramerkki on kaapattu, brändin haltuunottoa on haettava Amazonin brändirekisterin kautta.  Onnistumisen takeita ei kuitenkaan ole. Siksi kaukaa viisas rekisteröi tavaramerkit heti.

- Kauhuskenaarioita on useita. Rekisteröimätön tavaramerkki tarkoittaa merkittävää viivästymistä myynnin aloittamisessa. Mutta vaikka rekisteröintiä ei ole tehty ja pahin kauhuskenaario toteutuu, osaamme auttaa, Bruun sanoo.

Ilmoitus