”Suomalaisten yritysten on panostettava erityisosaamiseen ja lisäarvon tuottamiseen”

"Asiakasymmärryksen kasvattaminen on välttämätöntä."

Ilmoitus

Viestintä- logistiikkajätti PostNord haluaa olla mukana kehittämässä Pohjoismaista verkkokauppaa. Se on johtava Pohjoismaihin, Pohjoismaista ja Pohjoismaissa tarjottavien viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja.

Vuonna 2017 konsernilla oli yhteensä 31 000 työntekijää ja sen liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Suomen PostNord OY:n liikevaihto oli 104,4 miljoonaa euroa ja tulos 800 000 euroa. Koko konsernin liikevaihdosta Suomen osuus on noin 3 prosenttia. PostNord hoitaa postipalvelut yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa.

Postnordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta kertoo, että yritys jatkuvasti haluaa olla mukana auttamassa verkkokauppiaita, muun muassa asiakasymmärryksen kasvattamisessa, markkinoinnissa ja kokonaisratkaisuiden suunnittelussa. Yritys kehittää myös aktiivisesti erilaisia älykkäitä toimituksia.

- Verkkokauppojen asiakkaat vaativat paitsi valinnanvapautta ja joustavuutta myös vaivatonta ostokokemusta. Siksi PostNord tuo lukuisia ratkaisuja, jotka helpottavat niin verkkokauppiaiden kuin kuluttajien arkea. Esimerkiksi vuonna 2017 Pohjoismaissa lanseeratun MyPack Home -kotijakelupalvelun alueellinen kattavuus laajenee vuoden 2018 aikana useisiin eri Euroopan maihin. Lisäksi uusimme ennakkoavisoinnin, jolloin nykyinen tekstiviestiavisointi korvautuu FlexChange-palvelulla, jonka myötä asiakkaan valintamahdollisuudet lisääntyvät, Eloranta kertoo.

Iltajakelualueet laajenevat

Ensimmäisessä vaiheessa uusia valintoja tulevat olemaan toimitus ilman kuittausta vastaanottajan valitsemaan paikkaan ja nouto terminaalista. Iltajakelualueet laajenevat entisestään tarjottavien toimitusaikaikkunoiden kaventuessa nykyisestä 8 tunnista 2-3 tuntiin suurimmissa kaupungeissa.

- Pakettipalveluiden osalta kehitämme myös isompien tavaraerien kotijakelupalveluita, jonka myötä asiakkaamme voi lähettää kauttamme myös kappaletavara- ja lavalähetyksiä. Samat digitaaliset ratkaisut toimivat myös näissä palveluissa. Lisäksi testaamme ja pilotoimme jatkuvasti uusia konsepteja jakelussa, niin kotimaassa kuin konsernimaissa, Eloranta sanoo.

Myös PostNordin kuluttajasovellusta on kehitetty merkittävästi, esimerkiksi lisätyn todellisuuden näkymässä paketin voi sijoittaa puhelimen kameran avulla oikeaan ympäristöön ja näin vaikka tarkistaa mahtuuko paketti auton takatilaan.

Ilmoitus

Kuinka saada Suomen verkkokauppa kasvuun?

- Millä tahansa kaupan alalla asiakasymmärryksen kasvattaminen on välttämätöntä. Pelkkä toimiva verkkokauppa ei riitä, on kartoitettava asiakkaiden toiminta niin ennen ostotapahtumaa kuin sen aikana ja sen jälkeen. Ostoprosessit uudistuvat ja asiakkaiden tottumukset muuttuvat nyt erityisen nopeasti. Kyky reagoida muutoksiin on verkkokaupan ratkaiseva menestystekijä. Katsetta kannattaa myös suunnata maan rajojen ulkopuolelle: kansainvälisillä markkinoilla on suuri potentiaali.

Mitkä ovat (Suomen) verkkokauppiaiden suurimmat haasteet ja mahdollisuudet?

- Suomessa verkkokauppa ei ole yhtä vilkasta kuin muissa Pohjoismaissa. Toisaalta muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomessa on vielä mahdollisuus kasvattaa verkko-ostoksia tekevien kuluttajien määrää merkittävästi. Muissa maissa verkkokaupan kasvu tulee jatkossa pääsääntöisesti vain jo nykyisten verkkokauppa-asiakkaiden siirtäessä yhä suuremman osuuden kulutuksestaan verkkoon, Eloranta sanoo.

- Suomessa joka neljäs verkkokauppa-asiakas pitää valikoiman laajuutta tärkeimpänä syynä verkko-ostoksille. Tämä onkin merkittävä syy sille, että erittäin suuri osuus ostoksista tehdään ulkomaisista verkkokaupoista. Pärjätäkseen kansainvälisten verkkokauppojen joukossa suomalaisten yritysten on panostettava erityisosaamiseen ja lisäarvon tuottamiseen. Suomalaiset tuotteet ja palvelut mielletään myös laadukkaiksi – se on ehdoton valtti, jota kannattaa hyödyntää, hän jatkaa.

Miksi olette mukana tukemassa Emeetiä?

- PostNord haluaa auttaa suomalaisia verkkokauppoja kehittämään kilpailukykyään ja kansainvälistymään.

Mitä odotuksia teillä on Emeetin suhteen?

- Odotamme Emeetiltä erityisesti sitä, että saamme tavata verkkokauppiaita, oppia heidän toiminnastaan ja haasteistaan sekä tuoda oma asiantuntijuutemme heidän tuekseen. Vuorovaikutus ja yhteistyö mahdollistavat menestyksen, Eloranta sanoo.

PostNord on tehnyt jo 10 vuotena peräkkäin verkkokauppaa ja -kuluttamista koskevan tutkimuksen. Mitä pohjoismaalaiset ostavat, paljonko rahaa he kuluttavat ja mitä he pitävät verkko-ostamisessa tärkeänä?