Suomalaista osaamista esillä Milanossa

Digitaalisen kasvun ja verkkokaupan kehitysyhtiö Columbia Road olivat tekemässä Marimekon kanssa Milanoon uudenlaista verkkokauppakonseptia.

Ilmoitus

Ehandel.fi haastatteli Marimekon Kari Härköstä (alla olevassa kuvassa) ja Columbia Roadin Thomas Tunkkaria aiheesta.

Kari Härkönen

Ilmoitus

Kertokaa omin sanoin Marimekon ja Columbia Roadin yhteistyöstä – mistä on kyse?

Kari Härkönen: ”Olemme tehneet Columbia Roadin kanssa yhteistyötä jo pidempään verkkokauppamme kehittämisessä. Olimme tämän projektin tiimoilta yhteydessä moniin ohjelmistotaloihin, joista Columbia Road lähti myös tähän projektiin mukaan ennakkoluulottomasti. Marimekko shoppable home -konseptin digitaalinen ostokokemus on toteutetty Marimekon ja Columbia Roadin yhteistyönä.”

Thomas Tunkkari: “Meillä on ollut ilo ja kunnia olla mukana kehittämässä Marimekon digitaalista kasvua jo pitkään, ja Marimekko shoppable home -projektissa meille tarjoutui oiva tilaisuus lähteä kokeilemaan uudenlaista digitaalista ostokokemuskonseptia yhdessä Marimekon kanssa.”

Miten yhteistyö sai alkuunsa?

KH: ”Columbia Roadilla on erittäin tunnettuja teknologiaosaajia, jotka ymmärtävät tarvettamme toteuttaa viimeisteltyjä, saumattomia ja inspiroivia asiakaskokemuksia. Yhteistyömme sai alkunsa pienkehityksestä, tänä päivänä Columbia Road on meille tärkeä kumppani verkkokauppamme kehittämisessä.”

TT: “Lähdimme alkuun liikkeelle verkkokaupan pienkehityksestä ja yhteistyömme on kehittynyt kumppanuuteen, jossa opitaan jatkuvasti yhdessä uutta.”

Kertokaa uudesta verkkokauppakonseptista?

KH: ”Pilotoimme Milanon designviikolla uutta konseptia, joka yhdistää kodikkaasti sisustetun fyysisen tilan helppoon ja innostavaan digitaaliseen ostokokemukseen. Teemme ensimmäistä kertaa mahdolliseksi valmiiden sisustuskokonaisuuksien ostamisen. Kokonaisuudet on luotu yhdessä Artekin kanssa. Palvelu on suunnattu etenkin kaikille heille, jotka haluavat sisustamiselta helppoutta. Idea konseptiin syntyi, kun aikaisemmissa vastaavissa tapahtumissamme asiakkaat ovat kertoneet haluavansa ostaa koko sisustuksen. Konsepti on suunniteltu asiakaskokemus edellä, digitaalinen toteutus on toiminut tässä ostokokemuksen mahdollistajana.”

TT: “Marimekko shoppable home -konseptissa vierailijat pääsevät sisään tyylikkäästi sisustettuun, kotoisaan tilaan, jossa he voivat helpolla ja innostavalla tavalla tehdä digitaalisia ostoja haluamistaan sisustuskokonaisuuksista tai yksittäisistä tuotteista. Ostokokemuksesta on pyritty tekemään mahdollisimman helppoa siten, että käyttäjän tarvitsee vain skannata puhelimellaan vaikkapa olohuoneen seinällä oleva QR-koodi ja suorittaa maksu esimerkiksi Apple Pay:lla.”

Miten konseptia viedään Milano-viikon jälkeen eteenpäin?

KH: ”Milanon designviikko on meille hieno mahdollisuus saada palautetta uudesta palvelukonseptistamme kansainväliseltä kävijäkunnalta. Designviikko on myös luonteva alusta tämän kaltaisille kokeilulle: viikon ajaksi kaupunkiin kokoontuu kuluttajat, designalan ammattilaiset ja maailman kiinnostavimmat brändit installaatioineen.

Käytäntö
on osoittanut sen, että kuten verkkokaupankin kehitys, tämän tyyppiset
projektit edellyttävät jatkuvaa oppimista. Tämän konseptin osalta kehitys on
vasta alkanut. Haluamme nähdä kuinka kävijämme ottavat vastaan tämän
uudenlaisen tavan ostaa kuratoituja sisustuskokonaisuuksia. Meillä Marimekolla
on vahva halu kehittää tämän kaltaisia fyysistä tilaa ja digitaalista
ostokokemusta yhdisteleviä palvelu konsepteja myös jatkossa.”

TT: “Seuraamme nyt mielenkiinnolla miten Marimekko shoppable home -vieraat ottavat konseptin vastaan ja käyttävät uutta palvelua. Käytössämme on tietyt tavat mitata palvelun käyttöä ja kerätä palautetta käyttäjiltä, ja näillä saatujen tulosten sekä omien oppimiskokemustemme avulla pyrimme validoimaan konseptia ja sen jatkokehitystarpeita.”

Miten kuvailisitte Marimekon verkkokaupan ja kivijalkaliikkeiden synergiaa?

KH: ”Verkkokaupalla ja kivijalkaliikkeillä on molemmilla omat tärkeät roolinsa, jotka tukevat toisiaan. Tänä päivänä asiakkaidemme on mahdollista varata tai ostaa tuotteita verkosta ja noutaa ne myymälästämme. Haluamme tarjota jokaisessa kanavassamme yhtenäisen ja inspiroivan brändikokemuksen. On tärkeää, että asiakas tuntee asioivansa Marimekolla vieraili hän kivijalkaliikkeessämme tai verkkokaupassamme. Digitalisaatio on mullistanut vähittäiskaupan toimintaympäristön, ja tavoitteenamme on kehittää jatkuvasti uusia luovia tapoja palvella asiakkaitamme.”