Suomalaiskonserni ostaa ruotsalaisen Lexingtonin

Bränditalo Manna & Co hankkii miltei 70 prosenttia yrityksestä.

Ruotsalainen muoti- ja sisustusmerkki Lexington on saanut uuden omistajan. Yhtiö kertoo asiasta tiedotteessa. Suomalaiskonserni Manna & Co hankkii reilut 68 prosenttia yhtiön osakkeista. Osto tehdään kolmelta suurimmalta omistajalta, Tommy ja Kristina Lindheltä, Fosielund Holdingilta ja Staffan Perssonilta. Manna & Co ostaa kaikkiaan 4 069 044 osaketta hintaan 36 kruunua osake.

Lexington päätti viime vuoden hyvään tulokseen ja tuotot kasvoivat edellisvuoden 275 miljoonasta 325 miljoonaan kruunuun. Myös tulos loikkasi viidestä miljoonasta reiluun 19 miljoonaan. Kysymyksessä on ennätyslukemat.

Ilmoitus

Lexingtonin omat myymälät kehittyivät vahvasti neljänneksellä ja myynti kasvoi 12 prosenttia, vaikka myymälöitä oli vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Omien myymälöiden kumulatiivinen myynti on kasvanut 11 prosenttia ja vertailukelpoisissa myymälöissä 14 prosenttia, Lexingtonin toimitusjohtaja Kristina Lindhe sanoo julkilausumassa ja jatkaa:

Tämä näkyi myös myynnissä perinteisillä jälleenmyyjillä, että tänä vuonna oli toinen joulumyynti, kasvavilla asiakasvirroilla. Myynti kasvoi neljänneksellä 28 prosenttia ja kumulatiivisesrti 20 prosenttia. Yhä useammat Euroopan maat avautuivat pandemian jälkeen ja myynti kasvoi sen seurauksena.

Yhtiö on niin ikään panostanut resursseja markkinointiin, mikä on kylvänyt hedelmää.

Markkinointipanostukset ovat kasvaneet lähes 30 prosenttia vuoden aikana, missä extrafokus on tuotemerkissä onlinella ja erilaisissa sosiaalisissa medioissa. Aktiviteettitaso onlinella ja offlinella on ollut korkea vuoden aikana ja kasvanut panostus influencer-yhteistyöhön on tuonut positiivista tulosta, Kristina Lindhe sanoo.

Lexington on vuonna 1997 perustettu, voimakkaasti kansainvälistynyt design- ja lifestyle-brändi, joka toimii nykyisin yli 20 markkinalla ja tarjoaa asiakkailleen korkealuokkaisia tuotteita kodin sisustuksesta pukeutumiseen. Suomessa Lexingtonin tuotteita myyvät esimerkiksi Stockmann sekä useat sisustusalan liikkeet. Lexington tulee jatkamaan toimintaansa itsenäisesti samaan tapaan kuin Manna & Co:n muutkin brändit, uusi omistaja kertoo.

Haluamme rakentaa Manna-yhteisöstä ainutlaatuisen kodin ja kasvualustan huippuluokan design- ja lifestyle-brändeille. Yhdessä toimimalla voimme vahvistaa erinomaisten, mutta pienten yritysten menestysmahdollisuuksia tuomalla niiden toimintaan voimaa, ajatusta sekä toteutuskykyä. Olemme ylpeitä ja innostuneita saadessamme Lexingtonin kaltaisen ikonisen kansainvälisen tason brändin mukaan yhteiselle kasvumatkallemme, Manna & Co:n toimitusjohtaja Mikko Koponen sanoo tiedotteessa.

Hankinta nostaa Manna & Co:n 100 miljoonan euron kokoluokkaan, mikä on jättiluku suomalaislähtöiselle kuluttajabränditalolle. 

Ilmoitus