”Suomalaisilla on erityinen suhde marketmuotiin”

Noin 80 prosenttia suomalaisista ostaa vaatteita marketeista ainakin joskus, kertoo K-Ryhmän teettämä Marketmuoti 2020-tutkimus.

K-Ryhmä teetti Marketmuoti 2020-tutkimuksen, jonka mukaan suomalaiset ostavat vaatteita useammin marketeista kuin tavarataloista, erikoisliikkeeistä tai edes verkkokaupoista. Tutkimus osoittaa niin ikään, että marketmuodilla on potentiaalia vahvistaa asemaansa entisestään.

Mikä marketmuodista sitten tekee niin houkuttelevaa, kun suurten muotijättien valtava valikoima on vain muutaman klikkauksen päässä kotikoneella? Tutkimukseen vastanneiden mielestä sopiva hinta ja helppo ostaminen ovat marketmuodin valtti.

Ilmoitus

Suomalaisille marketit ovat varteenotettavia vaateostospaikkoja. Tutkimuksemme osoittaa, että suomalaiset arvostavat ostamisen helppoutta. Laadukkaita vaateostoksia halutaan tehdä vaivattomasti ruokaostosten lomassa, K-Ryhmän osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg sanoo yhtiön tiedotteessa.

Yksi erityispiirre marketmuodissa kuitenkin on: marketeista löytyvät vaatteet koetaan usein vapaa-ajan vaatteiksi. Vain joka toinen tutkimukseen vastannut suomalainen uskoo, että marketmuoti sopisi työpaikalle. Joka neljännen mielestä marketmuotia voi kuitenkin käyttää myös juhlissa.

Pukeutumiskulttuuri on muuttunut ratkaisevasti ja haluamme täyttää asiakkaidemme toiveet. Lanseerasimme K-Citymarketin oman mywear-vaatemerkin vuonna 2017 ja tämän kevään aikana tuomme valikoimiimme kaikkiaan viisi uutta kansainvälistä vaatemerkkiä. Uusin tulokas valikoimaamme on elegantti yhdysvaltalaismerkki Ellen Tracy, joka saapuu K-Citymarketeihin huhtikuussa Suomen yksinoikeudella, Åberg kertoo.

 

Marketmuodin myytit

Tutkimus nosti esiin viisi myyttiä, jotka helposti liitetään marketmuotiin. Monet epäilevät marketmuodin mitoitusta, laadukkuutta, trendikkyyttä, merkkiä ja niiden vastuullisuutta.

Hannele Åberg kertoo tutkimustuloksien esittelyssä, että vain 2-6 prosenttia liittää edellä mainittuja väitteitä marketmuotiin.

K-Citymarketiin huhtikuussa myyntiin tuleva Ellen Tracy on kuitenkin yksi esimerkki siitä, ettei asian tarvitse olla näin. Yhdysvaltalaismerkin mallisto on suunniteltu juuri suomalaisille naisille sopivaksi.

Suomalainen vaateteollisuus on perustunut vuosikausia mitoitukseen, jossa säännöllisesti seurataan suomalaisten mittoja. Mitoitus on erilainen kuin muualla maailmassa ja Ellen Tracy -mallistossa suomalaisten mieltymykset, esimerkiksi tietty väljyys, on huomioitu. Vaatebisnes on hiplailubisnes ja siksi muotia kannattaa tarjoilla asiakkaalle siellä, missä he muutenkin liikkuvat – ruokakaupoissa. Ruokaostosten lomassa vaatteisiin on helppo tutustua, Åberg sanoo.

Ilmoitus

Marketmuoti 2020-tutkimukseen vastasi helmikuussa 1111 iältään 15-79-vuotiasta suomalaista ja sen toteutti Kantar TNS Oy.