Suomalaiset rakastavat pakettiautomaatteja – mutta ovatko ne liian korkeita?

”Kuljettajamme on ohjeistettu myös sijoittamaan paketti lokeron etulaitaan siten, että sitä ei tarvitse kurkotella lokeron perältä.”

Verkkokauppa kasvaa ja suomalaiset ovat pakettiautomaattikansaa. Paketin saa kätevästi automaattiin ja sen voi hakea silloin kun itsestä parhaalta tuntuu. Pakettiautomaattiverkosto vaikuttaa kasvavan kasvamistaan ja niitä pidetään pääasiassa kaikkien mielestä kätevinä – vai?

Eikö korkeissa kaapeissa todellakaan ole huonoja puolia? Ehandelin mukaan kyllä, toisinaan. Osalle kaapit ovat nimittäin liian korkeita ja paketin kurottelu ylimmältä hyllyltä on periaatteessa mahdontonta. Yhtäältä alimmat hyllyt saattavat olla yhtä ylivoimaisia vaikkapa lonkkavaivoista kärsivälle asiakkaalle.

Ilmoitus

Ehandelin toimituksessa alettiin ensimmäistä kertaa ymmärtää ongelmaa, kun sisarsivuston toimittaja, joka on pituudeltaan 170 cm, ei saanut pakettiaan lokeron ylimmältä hyllyltä. Paketti oli myös heitetty melko kauas kaapin perälle. Toisin sanoen kaikkien tätä lyhyempien pitäisi olla saman ongelman edessä. Toinen Ehandeliin tullut konkreettinen esimerkki on jo mainittu artroosipotilas, jolle alimman hyllyn tavoittaminen on melko mahdotonta. Puhumattakaan henkilöistä, jotka käyttävät rullatuolia.

Kysyimme asiaa muutamalta alan toimijalta.

Matkahuollolla on käytössä muutaman eri valmistajan automaatteja. Korkeus vaihtelee mallista riippuen 190-210 cm välillä, Matkahuollon pakettipalveluiden päällikkö Kati Nevalainen kertoo Ehandelille.

Olemme saaneet muutamia yksittäisiä palautteita ja kysymyksiä pakettiautomaattien lokeroiden korkeuteen liittyen: osalle asiakkaita ylimmät lokerot ovat liian korkeita ja toisaalta osalle myös alimmista lokeroista tavaran noutaminen on hankalaa.

Nevalainen kertoo, että asia on huomioitu siten, että he täyttävät pakettiautomaatit aina ensisijaisesti automaatin keskivaiheilta ja vasta, jos tilaa ei ole kuin ylimmissä ja alimmissa lokeroissa, lähetykset hyllytetään niihin.

Kuljettajamme on ohjeistettu myös sijoittamaan paketti lokeron etulaitaan siten, että sitä ei tarvitse kurkotella lokeron perältä. Pyrimme siis minimoimaan automaatin korkeudesta tai alimpien lokeroiden hankaluudesta johtuvan haitan, vaikka täysin niitä ei voida välttää. Verkostossamme on 1300 henkilökohtaista palvelua tarjoavaa noutopistettä ja moni, joka haluaa välttää automaatilla kurottelun, tilaakin pakettinsa niihin.

Matkahuollon käytössä olevat automaatit sijaitsevat sisätiloissa ja yleensä automaatit ovat kauppojen läheisyydessä tai kauppakeskuksissa, jolloin henkilökunnalta saa tarvittaessa apua.

 

Ilmoitus

”Asiakaspalvelun kautta saa paketin palvelupisteeseen”

Myös Posti on panostanut täysillä pakettikaappiverkostoon viimeiset vuodet. Posti kertoo, kuitenkin alunperin Ehandelin sisarsivuston haastattelussa, että he ovat tehneet muutoksia niin, ettei kaikkein pienimpiä kaappeja sijoiteta ylimmäksi. Postin kaapit ovat noin kaksi metriä korkeita ja ylimpien kaappien alareuna on 156 ja 177 senttimetrin korkeuden välillä.

Suurin osa pakettiautomaateistamme on päivittäistavaraliikkeiden yhteydessä. Asiakas voi siis aina pyytää apua tarvittaessa. Meillä ei ole vielä pakettiautomaatteja ulkona, mutta on selvää, että sellaisessa tilanteessa on vaikeampi saada apua. Kaikissa tilanteissa, ottamalla yhteyttä Postin asiakaspalveluun, paketti voidaan toimittaa asiakkaan toivomaan palvelupisteeseen, jossa voi saada henkilökohtaista palvelua, Postin Head of Retail Partnership, Heiko Laubach, sanoo.

Ehandel kysyi asiaa myös Pakettipisteeltä sekä PostNordilta. PostNord ei omista Suomessa omia pakettikaappeja vaan käyttää Pakettipisteen kaappiverkostoa. Pakettipisteeltä ei ehditty vastata jutun julkaisuun mennessä.