Suomalaiset ostivat vaatteita verkosta miljardilla eurolla

Naiset miehiä ahkerampia nettiostoksilla.

Ilmoitus

Suomalaiset ovat vaateostoksilla ahkeria verkkokaupan käyttäjiä. Ostimme viime vuonna vaatteita verkkokaupasta jo yli miljardilla eurolla. Tämä selviää Suomen Tekstiili & Muoti ry:n teettämästä tutkimuksesta.

Suomalaiset tilaavat pohjoismaisia naapureitaan useammin tuotteita ulkomaisesta nettikaupasta, ja ulkomaisista verkkokaupoista tilataan erityisesti vaatteita ja kenkiä.

Suomalaisten ostokäyttäytymistä verkkokaupoissa on tutkinut muun muassa Kaupan liittoPost Nordin tutkimuksessa verrataan kuluttajien tottumuksia verkkokaupassa eri Pohjoismaissa. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kuluttajatutkimuksessa puolestaan on selvitetty verkkokaupan yleisyyttä vaateostoksilla.

Suomalaisiet naiset aktiivisia vaatteiden verkkokaupassa

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat vaatteita verkosta ahkerasti. Naisista keskimäärin 77 prosenttia ostaa vaatteita netistä ainakin joskus. Vanhimmastakin ikäryhmästä (65-74-vuotiaat) yli puolet oli ostanut vaatteita netistä. Vaatteiden nettikauppa on siis valtavirtaa kaikenikäisillä suomalaisilla naisilla.

Miehet ovat löytäneet vaatteiden verkkokaupan naisia harvemmin, ja miehistä keskimäärin yli puolet oli ostanut joskus vaatteita netistä. Kaiken kaikkiaan myymälät ovat suomalaisille edelleen verkkokauppaa yleisempi vaatteiden ostopaikka.

- Suomalaisilla naisilla yleisin inspiraation lähde pukeutumiseen oli kaupoissa kiertely. Myymälät ovat siis edelleen erittäin keskeisessä roolissa suomalaisten kuluttajien vaatevalinnoissa. Myös nettikauppojen sivut ovat tärkeä inspiraation lähde. Nettikauppojen sivuilta pukeutumisen inspiraatiota etsivät erityisesti alle 50-vuotiaat naiset, sanotaan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kuluttajatutkimuksesta.

Noin viidesosa vaatteita ja asusteita

Suomalaiset ostivat vuonna 2017 verkosta 4,9 miljardilla eurolla.

Suurimmat tuoteryhmät olivat:

Ilmoitus

Kodintekniikka & elektroniikka (osuus 27 %)

Vaatteet ja asusteet (21 %)

Harrastus- ja urheiluvälineet (11 %).

Jalkineiden osuus ostoista oli 5 %.

Tulokset perustuvat Kaupan liiton tutkimukseen

Vuonna 2017 suomalaiset ostivat verkosta tuotteita yhteensä 4,9 miljardilla eurolla. Verkosta ostetaan eniten kodintekniikkaa ja elektroniikkaa, vaatteita ja asusteita sekä harrastus- ja urheiluvälineitä, kertoo Kaupan liiton tutkimus.

Sen mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna vaatteita verkkokaupasta yli miljardilla eurolla. Tilastokeskus puolestaan kertoo, että suomalaiset käyttävät vaatteisiin rahaa yhteensä 4 miljardia euroa vuodessa. Näiden tietojen pohjalta voidaan arvioida, että verkkokaupan osuus koko vaatemarkkinasta on noin neljännes.

Kaupan liiton tutkimuksessa on selvitetty myös sitä, tuleeko lähetys Suomesta vai ulkomailta. Vuonna 2017 keskimäärin 46 prosenttia verkkokaupan tuotteista lähetettiin ulkomailta. Eniten ulkomailta tilataan naisten vaatteita ja kenkiä, asusteita ja lasten kenkiä.