Suomalaiset arvostavat turvallisuutta nettiostoksilla

Palautusten aiheuttama vaiva estää ostoksia.

Suomalaista kuluttajaa kiinnostavat halvat hinnat ja laaja valikoima verkko-ostoksilla. Myös maksutavan valinta on suomalaisille tärkeää.

Ilmoitus

Tämä käy ilmi maksupalveluyritys Klarnan teettämässä tutkimuksessa, joka esittelee ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten kuluttajien ostotapoja ja mieltymyksiä verkkokaupoissa asioidessa.

Syyt verkkokauppojen käyttöön ovat hieman erilaiset pohjoismaiden välillä. Tärkeimmät verkkokauppojen edut suomalaisten kuluttajien mukaan ovat ostosten tekeminen itselle sopivana ajankohtana, halvemmat hinnat sekä suurempi ja parempi valikoima.

Palautuskäytännöt tärkeitä

Suomalaisista verkkoshoppailijoista peräti 90 prosenttia on sitä mieltä, että turvallisuus on heille tärkein kriteeri verkkokauppaa valittaessa, tuotevalikoiman ollessa toiseksi tärkein. Norjalaiset ovat suomalaisten kanssa samalla linjalla, kun taas ruotsalaisille tärkeintä on toimitusten sujuvuus sekä tuotevalikoima.

- Ostokokemuksen merkitys verkko-ostamisessa kasvaa kaikkialla. Ostokokemukseen vaikuttaa netissä moni asia, joista tärkeimpiä ovat toimitukset, maksaminen ja palautukset, kertoo Klarnan Suomen kaupallinen johtaja Marja Merentie tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan ilmainen palautusmahdollisuus ja tieto palautuskäytännöistä ovat asiakkaille tärkeitä asioita.

- Noin viidesosa pohjoismaisista kuluttajista on joskus päättänyt olla ostamatta nettikaupasta mahdollisesta palautuksesta aiheutuvan vaivan vuoksi, Merentie huomauttaa.

Maksutavan valinta tärkeää

Verkkopankkimaksu on suomalaiselle suosituin maksutapa verkossa, laskun ollessa seuraavaksi suosituin maksutapa. Muut pohjoismaalaiset suosivat maksuvälineinä luottokorttia; Ruotsissa (47 % vastaajista) ja Norjassa (77 %) korttimaksu on suosituin maksutapa.

- Tutkimuksemme mukaan suomalaiset haluavat naapurimaita useammin valita eri maksutapojen välillä.

Ilmoitus

Tutkimuksen mukaan joka viides pohjoismainen verkko-ostoksia tehnyt kuluttaja on tehnyt verkkokauppaostoksia puhelimella, ja etenkin 18–45-vuotiaat käyttävät puhelintaan ostosten tekemiseen huomattavasti useammin kuin vanhemmat ikäryhmät. Pohjoismaissa mobiilin kasvu on ollut ripeämpää Ruotsissa kuin Suomessa, ja Ruotsi onkin Pohjoismaiden kärkimaa puhelimen käytössä ostosten tekoon.