Suomalaiselintarvikkeet ensimmäisten joukossa aloittamassa pakasteiden myyntiä Tmallilla

Verkkokaupan tuotteet tutuksi maistiaisten, sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin avulla - suomalaisruoka vientiin jättimarkkinoille Kiinassa.

K-Ryhmä kertoo tiedotteessa, että kiinalaiskuluttajat pääsevät pian nauttimaan uusista suomalaistuotteista, kun K-Ryhmän ja MTK:n yhteistyön tuloksena neljä uutta suomalaisyhtiötä aloittaa tuotteidensa myynnin K-Ryhmän Kiinan verkkokaupassa. Osa näistä on edelläkävijöitä Tmallin verkkokaupassa ja ensimmäisten joukossa pakastettujen tuotteiden myynnissä alustalla.

K-Ryhmä ja MTK aikovat nyt löytää entistä tiiviimmän yhteistyön muodossa suomalaisyrityksiä, joilla on kiinnostusta kokeilla Kiinan jättimarkkinoita K-ryhmän valmiin toimintamallin kautta. 

Ilmoitus

Puhdas ja vastuullisesti tuotettu suomalainen ruoka on maailmalla ehdoton kilpailuvaltti. Yhteistyö MTK:n kanssa on tuonut arvokasta lisävoimaa sille, että pystymme yhdessä entistä kattavammin avaamaan suomalaisille elintarvikkeille tietä kansainvälisille markkinoille, tavarakaupan johtaja Harri Hovi Keskon päivittäistavarakaupasta kertoo.

Ensimmäinen erä uusien toimittajien tuotteita on jo Kiinassa. Näihin kuuluvat muun muassa Moilasen gluteenittomat tuotteet sekä Leipomo Rostenin Rostikset. Syksyn aikana mukaan liitetään niin ikään Halvan makeiset sekä Pohjolan perunan tuotteita.

Yhteistyö Keskon kanssa on hyvä esimerkki MTK:n uudesta roolista markkinaedunvalvonnassa, kun yhdessä Keskon kanssa etsitään uusia markkinoita suomalaisille tuotteille. Lisäarvon hakeminen laadukkaista tuotteista on meidän yhteinen tavoitteemme ja yhteistyömme on oivallinen työkalu sen saavuttamiseksi, maatalousjohtaja Johan Åberg maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitosta (MTK) kertoo.

Osa tuotteista on pakasteita, jotka ovat uusi tuotemuoto Tmallilla ja suomalaisyritykset ovat pioneereja tämän tarjonnan osalta.

Suomen ruokavienti on aiemmin keskittynyt raaka-aineisiin. Yhteistyö Keskon kanssa edistää kuluttajatuotteiden kauppaa ja osoittaa, että kuluttajatuotteiden kansainvälinen myynti on mahdollista. Kuluttajatuotteiden kansainvälisessä myynnissä korostuu tuotteiden laadun ja vastuullisen tuotannon merkitys, MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios sanoo.

K-Ryhmä aloitti ensimmäisenä suomalaisena päivittäistavarakaupan toimijana verkkokaupan Kiinassa jo vuonna 2017.

Verkkokauppamme lähtökohdiksi valikoituivat laatu, terveellisyys ja puhtaus – kaikki Kiinassa kasvavia trendejä, joihin suomalainen ruoka hienosti vastaa. Kiinalaisten asiakkaiden kiinnostus suomalaistuotteita kohtaan lisääntyy tasaisesti, ja saamme uusia asiakkaita jatkuvasti varsinkin uusia tuotekategorioita lisättäessä, Keskon myynti- ja omat brändit johtaja Tuuli Luoma sanoo.

K-Ryhmän verkkokaupasta löytyy tällä hetkellä noin 150 tuotteen valikoima. 

Ilmoitus

On upeaa, että pystymme nyt laajentamaan myös hieman erityyppisiin tuotteisiin, kuten ikonisiin riisipiirakoihin. Kuten todettu, aloitamme mielellämme yhteistyön sellaisten suomalaisten tavarantoimittajien kanssa, jotka haluavat kokeilla Kiinan vientiä. Esimerkiksi äskettäin lanseeratut suomalaisten panimoiden tuotteet on otettu Kiinassa ilolla vastaan, Luoma jatkaa.

Yhtiö on panostanut muun muassa maistatuksiin tehdäkseen verkkokauppansa tutuksi kuluttajille. Ennen joulua, mikäli pandemia sallii, he asettavat pop-up-myymälän Shanghaihin, jossa myydään valittuja verkkokaupan tuotteita. Strategiaan kuuluu myös sosiaaliseen mediaan sekä vaikuttajamarkkinointiin panostaminen.