Stockmannin pilotti – verkkokaupan pakkausmateriaali vaihtuu kestävään kuituun

Verkkokauppapakkaukset ja ostoskassit vaihtuvat vastuulliseen kuitumateriaaliin.

Stockmann kertoo tänään aloittavansa verkkokaupassaan pilotin, joka on osa yhtiön stragiaa löytää kestävämpiä vaihtoehtoja muoville.

Stockmann kokeilee kevään ja kesän aikana suomalaisen Papticin kehittäämään Paptic® Tringa-materiaalia niin verkkokaupan pakkauksissa kuin ostoskasseissa.

Ilmoitus

Paptic® Tringa on Suomessa kehitetty puukuituinen materiaali, joka tulee FSC-sertifioiduista metsistä. Materiaali on erittäin kestävä, se hylkii vettä, hengittää sekä kuivuu nopeasti. Lisäksi sen voi uusiokäyttää monia kertoja ja lopulta kierrättää paperinkeräyksessä tai kartonkien kanssa.

Vastuullisuustyö on osa miltei kaikkien yritysten strategiaa eikä Stockmann ole tässä mikään poikkeus. Yhtiö kertoo, että he pyrkivät tuomaan markkinoille korkealaatuisia pakkauksia sekä pitämään pakkausmateriaalien ympäristökuormituksen mahdollisimman vähäisenä.

Haluamme Stockmannilla tarjota asiakkaillemme yhä enemmän vastuullisia vaihtoehtoja, ja pilottiin valitsemamme Suomessa kehitetty kuitumateriaali vastaa erinomaisesti tähän tavoitteeseen. Verkkokauppapakkaus ja ostoskassi ovat tuotteita, joilta vaaditaan laatua ja kestävyyttä. Viime vuosina verkkoasiointi on lisääntynyt ja sen kasvu jatkuu. Näin ollen myös vastuullisen pakkausmateriaalin hyöty korostuu, Stockmannin epäsuorista hankinnoista vastaava Heli Aarra-Hyytinen sanoo.

Paptic-materiaalit on kehitetty vastaamaan yritysten vastuullisuusstrategiaan vähentää muovin käyttöä.

Olemme ylpeitä yhteistyöstä Stockmannin kanssa verkkokaupan pakkausten tuomiseksi suomalaisten kuluttajien käyttöön. Prosessi ideasta toteutukseen on sujunut mallikkaasti. On ollut ilo tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa, joka on todella sitoutunut kestävään kehitykseen, Papticin tuotepäällikkö Tommi Lehtisalo sanoo.

 

Pakkausmateriaaleja kehitetään jatkuvasti

Stockmann panostaa pakkausmateriaalien kehittämiseen. Yrityksen muovikassit ovat 80-prosenttisesti kierrätysmuovia ja paperikassit on valmistetty FSC-sertifioidusta paperista, minkä lisäksi ostoksilla voi valita myös kestokassin. Stockmannin mukaan vuonna 2019 noin kolmasosa asiakkaista osti ostoskassin. 63 prosenttia valitsi muovikassin, 35 prosenttia paperikassin ja kaksi prosenttia päätyi ostamaan kestokassin.

Myös yhtiön verkkokauppatilausten postituspussit ovat kierrätysmateriaalista valmistettuja ja lähetyslaatikot on tehty FSC-sertifioidusta materiaalista.

Ilmoitus

Vähentääkseen muovijätettä Stockmann on siirtynyt niin ikään turvapusseista turvasinetteihin hygienia- ja kosmetiikkapakkauksissa.