Koskevat noin 1 600 työntekijää Suomessa .
Stockmann aloittaa kahden vuoden muutosprosessin, jonka tavoitteena on asettaa Stockmann muodin ja tyylin suunnannäyttäjäksi. Strategisten toimenpiteiden päämääränä on kääntää Stockmann Retailin myynti kasvuun vuoden 2021 alkuun mennessä, yhtiön tiedotteessa kerrotaan.
Digikiihdytys pysyy toiminnan keskiössä. Stockmann laajentaa edelleen valikoimaansa verkossa ja rakentaa uusia kumppanimalleja monikanavaisen myynnin vauhdittamiseksi. Stockmann.comin osaksi avautuu vuoden 2019 toisen neljänneksen aikana kumppanien tuotteita tarjoava markkinapaikka. Erityisesti Hullut Päivät -kampanjan aikana verkkokaupan osuus on kasvanut nopeasti, ja hullutpaivat.comin myynti oli tänä keväänä jo samalla tasolla kuin Helsingin lippulaivatavaratalossa. Merkittävään myynnin kasvuun pyritään myös stockmann.com-verkkokaupan osalta.
Stockmann jatkaa myös panostuksiaan erinomaiseen asiakaspalveluun ja inspiroiviin ostosympäristöihin, erityisesti Helsingin keskustan tavaratalossa. Stockmann näkee markkinapotentiaalia ja kysyntää sen tarjoamalle premium-konseptille kaikissa niissä kaupungeissa, joissa sillä on tällä hetkellä tavaratalo. Osana strategian toteuttamista tavaratalojen sijainteja ja tilankäytön tehokkuutta tarkastellaan erikseen.
YT-neuvottelut käynnistyvät
Suunniteltujen muutosten toteuttamiseksi Stockmann käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat noin 1 600 työntekijää Suomessa. Tavoitteena on vähentää kustannuksia kevääseen 2021 mennessä vähintään 40 miljoonalla eurolla, josta merkittävä osa näkyisi jo vuoden 2020 tuloksessa
Henkilöstöön kohdistuvat säästöt olisivat arviolta alle kolmasosan tavoitteesta, ja yli kaksi kolmasosaa olisi muita säästöjä. Toimenpiteiden arvioidaan johtavan enintään 160 työntekijän vähennykseen Suomessa. Tavaratalojen myyjien määrää ei vähennetä neuvotteluissa. Vuoden 2019 alussa käynnistetyn suorituskyvyn parantamisohjelman toimenpiteet sisältyvät nyt kerrottuun säästötavoitteeseen, tiedotteessa kerrotaan.