Helsinkiläinen Spot-a-shop tähtää Venäjälle ja Keski-Eurooppaan

”Kaikki verkon alennustuotteet yhdessä paikassa”



Miten yhdistää halpaa hintaa etsivät kuluttajat ja maailman vaate- ja kenkäverkkokauppojen alennusmyynnit? Tämän kysymyksen äärellä Jesse Jyläs ja Matias Hilario pähkäilivät kalastusreissulla Tenojoella kesällä 2014.

Jonkin ajan kuluttua kalastusreissusta Jyläs (SOK) ja Hilario (Sanoma) irtisanoutuivat töistään ja perustivat vuonna 2015 Spot-a-shop:in, verkkokaupan palvelun, joka auttaa kuluttajaa löytämään halvimmat tuotteet verkon alennusmyynneistä.  Verkkokaupoissa kun on ympäri vuoden suuri määrä tuotteita alennuksessa, tuotteita jotka eivät aina löydä tietään asiakkaille.

Muodin momondo

– Me olemme kuin muodin Momondo ja jalostamme liikennettä verkkokaupoille. Keskitymme verkkokauppojen valikoimissa vain alennettuihin tuotteisiin, koska olemme huomanneet, että suurilla kansainvälisillä verkkokauppiailla on koko ajan suurin piirtein puolet inventaarista alennuksessa, kertoo toimitusjohtaja Jyläs.

Spot-a- shop sai sen verran hyvän startin Suomessa, että Jyläs ja Hilario päättivät laajentaa ulkomaille. Tänään he pyörittävät noin 10 työntekijän voimin sivustoja Suomen, Saksan, Ranska, Ruotsin ja Puolan markkinoille.

– Seuraavana vuorossa tämän vuoden puolella ovat Venäjä sekä Keski- ja Etelä-Eurooppa, Jyläs kertoo.

Tämä taas tarkoittaa lisää henkilökuntaa Spot-a-shop:in toimistoon Helsinkiin, jossa työkieli on englanti. Yrityksellä ei ole konttoreita maailmalla, vaan tietyn kielialueen osaaja työskentelee yrityksen toimistolla Helsingissä.

– Viimeisimpänä meille muutti Ranskan Toulousesta e-commerce-alan ammattilainen hoitamaan Ranskan markkinoita. Muutto oli samalla miehen ensimmäinen kosketus Suomeen, sanoo Jyläs.

Nelinkertainen liikevaihto

Palvelu näyttää kiinnostavan sekä kuluttajia että verkkokauppoja. Vuoden 2016 iikevaihto oli 185 000 euroa, viime vuoden noin neljä kertaa suurempi. Verkkokaupoille hyöty on siinä, että Spot-a-shop vie Sportamoren, Nellyn, Asos.comin tai vastaavan kaupan sivuille ostamiseen jo motivoituneen kuluttajan. Ja tästä hyödystä suuret verkkokaupat maksavat Spot-a-shop:ille.

Tyypillisin Spot-a- Shopin käyttäjä on nainen, joka shoppailee paljon netissä.  Ydinkohderyhmä on 20–45-vuotias nainen, mutta toisaalta kohderyhmänä ovat oikeastaan kaikki muutkin ihmiset, joiden pitää ostaa vaatteita, mutta haluavat tehdä sen mahdollisimman helposti ja edullisesti.

– Spot-a-shop käyttötapoja kuluttajilla on useita. Joku haluaa ostaa vain tiettyä huippumerkkiä ja joku vaan tarvitsee tietynlaisen paidan tai kengät tai takin ja haluaa sen vain mahdollisimman halvalla, Jesse Jyläs kertoo.

2 vastausta artikkeliin “Helsinkiläinen Spot-a-shop tähtää Venäjälle ja Keski-Eurooppaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest