Søstrene Grene rajusti tappiolla: ”Outoa ja dramaattista”

”Turbulentit ajat.”

Sisustus- ja harrastusyhtiö Søstrene Grene summasi rankan vuoden. Yritys, joka on aiemmin mennyt voitolla, teki lähes 80 miljoonan Tanskan kruunun tappiot myynnissä.

2020 on ollut monella tapaa outo ja dramaattinen vuosi meille, Søstrene Grenen toimitusjohtaja Mikkel Grene sanoo lehdistötiedotteessa.

Ilmoitus

Perheyritys perustettiin 1973 Tanskassa. Tänä päivänä heillä on yli 240 fyysistä liikettä Euroopassa ja Japanissa. Vasta viime vuonna he lanseerasivat verkkokaupan paitsi kotimaassaan Tanskassa, myös Saksassa, Ranskassa ja Alankomaissa.

Verkkokauppalanseeraus näillä neljällä markkinalla on mennyt paremmin kuin mitä on odotettu, Mikkel Grene sanoo ja kertoo edelleen:

Tanskalainen sivusto oli tarkoitus lanseerata maaliskuussa jo aiempien suunnitelmien mukaisesti, mutta kun pandemia iski, nopeutimme vauhtia ja lanseerasimme verkkokaupan muutamilla markkinoilla nopeasti. Nämä ovat kuitenkin vain pieni osa suunnittelemaamme digitaalista muodonmuutosta.

Tästä huolimatta, toiminnan digitalisoinnista ja verkkokaupan aloittamisesta eri markkinoilla, pandemia on jättänyt jälkensä yritykseen. Søstrene Grene joutui sulkemaan 80 prosenttia myymälöistään pandemian seurauksena, mikä on vaikuttanut tulokseen.

Tänä vuonna tilapäiset sulkemiset tulivat meille erittäin kalliiksi suurimmassa osassa markkinoitamme, mikä vaikutti myynnin menetykseen, Mikkel Grene sanoo.

Tilikauden 19/20 aikana, mikä loppui huhtikuun viimeinen päivä, tulos laski miinus 60 miljoonan Tanskan kruunuun. Yhtiö kuvaa tulostappiota historiansa suurimmaksi.

Liikevaihto pieneni seitsemän prosenttia ja oli reilut miljardi Tanskan kruunua.

Yhtiössä huomattiin nopea myynnin kasvu, kun myymälät pystyivät avaamaan kesän alussa. Nyt he odottavat, että tappio kääntyy voitolliseksi tilikauden 20/21 aikana.

Ilmoitus

Sen jälkeen, kun myymälät avasivat uudestaan kesällä, olemme tehneet historiallisen suuren voiton ja päässeet huippuliikevaihtoon, nyt meneillään olevan tilikauden aikana. Tunsimme todella, että asiakkaamme ovat kaivanneet meitä. Olimme huolissamme, ettei asiakasvirta myymälöihin palautuisi nopeasti, mutta se on sujunut odotuksia paremmin.

Pandemian toisen aallon aikana meillä on ollut hämmästyttävän suuri liikevaihto, mikä johtuu siitä, että myymälät, jotka ovat auki, myyvät huomattavasti enemmän kuin samaan aikaan vuosi sitten.

Tuloksen pienenemiseen on vaikuttanut myös huomattavat panostukset verkkokauppaan.

Samalla kun painoimme kaasua digitaalisessa muutoksessa olemme investoineet todella paljon parhaisiin mahdollisiin IT-systeemeihin ja kun digitalisoit toimintaa niin nopeassa tahdissa, se maksaa paljon rahaa ja paljon sisäisiä resursseja. Mutta näillä investoinneilla ja meidän omnistrategiallamme avaamme uusia kasvumahdollisuuksia, ja olemme jo nyt huomanneet, että panostuksemme kantaa hedelmää, Mikkel Grene sanoo.

Emme esimerkiksi ole investoineet vain verkkokauppaan vaan kokonaan uuteen tapaan näyttää tuotekatalogimme ja inspiroida asiakkaitamme myös onlinella. Siitä hyötyvät myös fyysiset liikkeet, koska asiakkaat tulevat usein puhelin kädessä ja haluavat nähdä tiettyjä tuotteita, joita he ovat nähneet onlinella.

Mikkel grene lopettaa:

Olemme tehneet useita eri aloitteita, jotka vievät meidät takaisin kasvuun. Olemme oppineet paljon, niin hyvää kuin huonoa, viimeisen vuoden aikana. Voimme sanoa, että olemme menettäneet paljon rahaa, mutta saaneet sen sijaan terävämmän fokuksen ja joustavamman, tulevaisuuden osalta varman ja terveemmän yrityksen. Sanoisin, että me olemme vahvempia kuin koskaan aikaisemmin, kun katsomme tulevaisuuteen koronakriisin jälkeen, mutta emme sulje sitäkään pois, että lähimmät kuukaudet tulevat olemaan turbulentteja, koska pandemia ei ole vielä ohitse.