Some-mainokset lyhin tie verkkokauppaan

"Matkapuhelimen juurtuminen ihmisten arkeen on verkkokauppiaille toiveiden täyttymys."

Ilmoitus

Kuluttajien ostotottumukset keskittyvät koko ajan enemmän matkapuhelimen ympärille. Suomessa on kannattavaa houkutella asiakkaita verkkokauppaan sosiaalisen median kanavissa, sillä suomalainen klikkaa itsensä somesta verkkokauppaan 71 prosenttia useammin kuin pohjoismaalaiset keskimäärin. Tämä selviää PostNordin tutkimuksessa.

Lähes puolet suomalaisista shoppailee verkossa kuukausittain. 12 prosenttia heistä kertoo menneensä verkkokauppaan sosiaalisen median kautta.

Ilmoitus

Ruotsalaiset shoppailevat matkapuhelimella pohjoismaalaisista eniten, mutta kasvu on suurinta Suomessa: kahdessa vuodessa määrä on lähes kaksinkertaistunut. Reilusti yli kolmannes suomalaisista verkkoshoppailijoista tekee ostoksia matkapuhelimella kuukausittain.

- Matkapuhelimen juurtuminen ihmisten arkeen on verkkokauppiaille toiveiden täyttymys. Tilannetta voisi verrata siihen, että ostajat kulkisivat päivittäin kivijalkaliikkeen ohi, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta toteaa tiedotteessa.

Paketit halutaan noutaa joustavasti

Suomalaiset ostavat paljon ulkomaisista verkkokaupoista, ja ovat siksi tottuneet pitkiin toimitusaikoihin. Tanskalaiset sen sijaan haluavat ostoksensa nopeasti, 1-2 päivässä. Suomalaisille tärkeämpää on toimituksen maksuttomuus, ja se että toimitustapaa on mahdollista muuttaa vielä tilauksen jälkeen.

Joustavuus on suomalaisille verkkoshoppailijoille muutenkin tärkeää. Ehkä juuri siksi pakettiautomaatit ovat meillä suosittuja. 68 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että paketti on mahdollista noutaa automaatista. Tanskassa pakettiautomaatteja suosii joka toinen ja Norjassa sekä Ruotsissa reilu kolmannes.

Lisäksi suomalaiset pitävät tärkeänä, että paketin liikkeistä saa informaatiota koko sen matkan ajan.

- Paketin kulkua seurataan tiiviisti kaikissa Pohjoismaissa, ja myös tässä näkyy matkapuhelimen tulo tiiviiksi osaksi ihmisten arkea. Pakettia seurataan mielellään omalla matkapuhelimella, ja esimerkiksi PostNordin mobiilisovelluksella on Pohjoismaissa jo kaksi miljoonaa käyttäjää.

Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti 
Tiedot perustuvat PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimukseen, jota on tehty jo 11 vuoden ajan. Tuore raportti perustuu kyselytutkimukseen, joka tehtiin Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa joka kuukausi helmikuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 89 053 vastaajaa. Suomessa vastaajia oli 28 897. Lataa tutkimusraportti